Stane se www.zdravcentra.cz novým standardem komunikace praktických lékařů?
PharmDr. Tomáš Linhart  
SANQUIS č.30/2003, str. 50

Vytvořit optimální systém zdravotní péče, který bude schopen pružně reflektovat objektivní potřeby jednotlivců v péči o jejich zdraví a přitom respektovat rámec ekonomických proporcí, determinovaný výší finančních zdrojů společnosti, se zatím nedaří ani ve vyspělých zemích.

S novým vědeckým poznáním dochází k rozvoji diagnostických a terapeutických postupů, prohlubování lékařských specializací a vytváření nových medicínských oborů a podoborů, k rozvoji farmakoterapie směrem k účinnějším, bezpečnějším a selektivnějším léčivům a v neposlední řadě k pokrokům v přístrojové technice. Produkty těchto inovačních aktivit výraz-ně generují růst výdajů společnosti na zdravotnictví. V této souvislosti se nabízí otázka, do jaké míry je tento růst objektivně potřebný pro zdraví obyvatelstva a nakolik a do jaké míry je vynucený.
Trendy ve zdravotní péči směřují od léčby k prevenci a podpoře zdraví. Namísto drahé nemocniční péče je tendence posilovat levnější péči ambulantní. Vedle vysoce specializované a nákladné péče je podporována péče všeobecná, integrující péči zdravotní a sociální. Pro náročné a drahé diagnostické a terapeutické postupy jsou hledány stejně efektivní a přitom levnější alternativy. Například v oblasti farmakoterapie představují tuto levnější variantu generická léčiva (též je označujeme jako značkové ekvivalenty).
Tento trend není podložen jen potřebou ekonomickou, tj. potřebou udržet přijatelnou rovnováhu mezi objemem poskytovaných služeb a dostupnými zdroji, ale také potřebou a snahou o zvýšení kvality poskytované péče a efektivnější využití dostupných zdrojů. Posilování role primární péče a její odpovídající integrace do celého zdravotního systému a stejně tak posilování role praktického lékaře v primární péči je pak přirozenou a logickou cestou směřující k tomuto cíli.
Výsledná kvalita primární péče není dána pouze kvalitou jednotlivců, kteří ji zajišťují, a jejich počtem, ale výrazným způsobem se na ní podílí i kvalita jejich vzájemných vazeb, vztahů a stupeň koordinace jak uvnitř systému primární péče, tak směrem k dalším službám mimo ni, a v neposlední řadě je významným prvkem ovlivňujícím kvalitu výstupů praktického lékaře i správná, včasná a dostupná informace.
Je zřejmé, že český občan vnímá kvalitu českého zdravotního systému podle úrovně kvality primární péče, která je místem prvního kontaktu občana s celým systémem. Jinými slovy, celková úroveň našeho zdravotního systému je obrazem úrovně a kvality primární péče, jejíž základní článek tvoří právě praktický lékař. Jeho schopnost a dovednost komunikace a sdílení informací se výsledně odráží na kvalitě jeho práce, na kvalitě primární péče jako celku a konečně na kvalitě celého zdravotnictví.
Těmito úvahami jsme byli vedeni, když jsme koncem roku 2000 přemýšleli spolu s MUDr. Ottou Herberem, tehdejším předsedou SVL ČLS JEP, jak tyto myšlenky uchopit a jakým způsobem je zhmotnit, abychom šli vstříc komunikačním a informačním potřebám jak samotných praktic-kých lékařů, tak oboru všeobecného lékařství. Tak přišel na svět projekt, který jsme nazvali Krajská centra primární péče. Jeho princip spočívá ve vytvoření virtuálních center primární péče na úrovni nově definovaných krajů (od 1. 1. 2001) a tím vytvoření vhodného prostředí pro nerušenou a zabezpečenou komunikaci a sdílení informací jak v úrovni vertikální, tj. po pyramidální linii uvnitř Společnosti všeobecného lékařství, tak v úrovni horizontální, tj. na úrovni kraje mezi krajským konzultantem SVL a ostatními subjekty zdravotní péče na této úrovni - krajskými zástupci jiných lékařských specializací, lékárníkem, zdravotními pojišťovnami apod., ale také se zástupci krajských organizací České lékařské komory, dalších odborných společností a v neposlední řadě s krajským zdravotním radou coby zástupcem státní správy pro oblast zdravotnictví. Samostatnou kapitolu pak tvoří pacient jako cílový subjekt komunikace v projektu Krajských center primární péče.
Myšlenka vertikálního propojení praktic-kých lékařů v České republice v podstatě vycházela ze dvou základních potřeb. Jed-nak z potřeby nutné koordinace teoretických, profesních a organizačních činností a informací, jejichž objem trvale narůstá a které ovlivňují oblast primární péče, respektive obor všeobecného lékařství a jeho další rozvoj, a jednak vychází z dlouholeté snahy o neformální propojení Společnosti všeobecného lékařství ČLS JEP, Sdružení praktických lékařů ČR, školitelů a lektorů v oboru všeobecného lékařství v krajích. Hlavním posláním vertikálního propojení je operativní komunikace oběma směry, trvalý monitoring a vyhodnocování zdravotní situace v oblastech a následně bezprostřední reakce na vzniklé potřeby kraje.
Horizontální propojení subjektů zdravotní péče prostřednictvím virtuálních center na úrovni krajů bylo opět vedle snahy o zajištění podmínek pro vedení operativní komunikace mezi subjekty zdravotní péče v kraji motivováno zejména možností podílet se na řešení koncepčních otázek zdravotní politiky regionu. Mimoto může horizontální propojení velmi dobře zajistit podmínky k vytvoření odborně-profesního poradního orgánu státní správy v kraji.
Kromě toho, že virtuální centra mohou s úspěchem sloužit ke komunikaci, jsou zároveň velmi vhodným nástrojem pro sdílení relevantních a specifických informací pro danou cílovou skupinu uživatelů a také pro daný cílový region. V našem případě jsou těmito uživateli praktičtí lékaři a zástupci dalších hlavních oborů patřících do primární péče (lékárník, dětský lékař, gynekolog). Příkladem užitečných informací, které mohou pomoci odborníkovi primární péče v jeho náročné každodenní práci, jsou:
- databáze všech poskytovatelů primární i specializované lékařské a lékárenské péče členěné podle kraje nebo podle typu a specializace
- aktuální epidemiologická situace v regionu, hovořící o stavu rezistence v daném regionu vůči konkrétním antimikrobiálním agens a umožňující nasazení cílené antibiotické léčby
- databáze všech vzdělávacích akcí s podrobným popisem a opět s možností vyhledání podle regionu nebo podle odborného tématu
- diagnostické a terapeutické doporučené postupy
- databáze dostupných léčiv pro preskrip-ci praktického lékaře, doplněná o klinické údaje a výsledky klinických zkoušek s daným léčivem v praxi (Evidence Based Medicine)
- aktuální praktické informace o změnách v úhradách léčiv, jejich cenách; o nových léčivech přicházejících na trh.
Další potenciál virtuálních center je v použití různých softwarových aplikací, usnadňujících a zjednodušujících řadu administrativních i odborných úkonů:
- možnost pro pacienty objednat se k praktickému lékaři nebo pro praktické lékaře objednat pacienta ke specialistovi
- provádět prespkripci léčiv elektronicky
- vést elektronický registr registrovaných občanů a vést jejich zdravotní dokumentaci včetně jejich lékových záznamů
- provádět statistické vyhodnocování vlastní preskripce podle různých kritérií
- zasílat výkazy o provedených výkonech zdravotním pojišťovnám online např. denně, a tím vytvořit podmínky pro rychlejší platbu než současným dávkovým způsobem (pominu-li současnou neschopnost VZP dodržovat jakékoli platební dohody)
- zadávat a získávat výsledky zadaného vyšetření z biochemické laboratoře online
- online bankovnictví.
Podobných informačních souborů i aplikačních nástrojů, které ve svém důsledku umožní praktickému lékaři zvýšit odbornou kvalitu své práce a zároveň snížit časovou náročnost různých administrativních činností ve prospěch doby strávené přímo se svými pacienty, nalezneme jistě více. Důležité ovšem je s něčím konkrétním začít.
Až dosud jsme se pohybovali v abstraktních pojmech, nyní si objasněme, co se pod pojmem virtuální krajská centra primární péče skrývá a co konkrétního si pod ním představit.
Celý projekt Krajských center primární péče je založen na využití internetu jako moderního média, komunikačního a informačního fenoménu dnešní doby. Vše, o čem jsem se až dosud zmiňoval, se již odehrává nebo bude odehrávat na internetovém portálu www.zdravcentra.cz, který spatřil světlo světa počátkem roku 2002 a je vlastně internetovou platformou náročného a dlouhodobého projektu, jehož realizace se ujala akciová společnost Green Planet v úzké spolupráci se Společností všeobecného lékařství ČLS JEP. Zde je namístě představit firmu Green Planet.
Společnost Zentiva, rozhodující domácí farmaceutický výrobce a největší dodavatel léčiv na náš trh, se jako národní hráč cítí součástí našeho zdravotního systému, a tedy svým způsobem cítí i svou odpovědnost za jeho kvalitu a fungování. Proto se v roce 2001 rozhodla založit specializovanou jednotku - Green Planet -, jejímž posláním je vytváření informačních a komunikačních systémů ve zdravotnictví s využitím internetu a dalších moderních technologií. Zentiva umístila firmu Green Planet do svých prostor v přízemí nově postaveného domu v ulici U Hranic v Praze-Strašnicích a zároveň nabídla další nové prostory na tomtéž místě odborným a profesním lékařským a lékárnickým organizacím primární sféry k využití pro jejich odbornou a organizační činnost. V současné době tak nalezly na uvedené adrese své sídlo kromě Green Planet i Společnost všeobecného lékařství ČLS JEP, Sdružení praktických lékařů ČR, Grémium majitelů lékáren, Odborná společnost pro děti a dorost ČLS JEP a Sdružení praktických lékařů pro děti a dorost. Vzniklo tak v podstatě neoficiální a neformální kamenné centrum primární péče v ČR, které umožňuje pravidelný a častý osobní kontakt představitelů zmíněných organizací, výměny názorů na otázky, které se dotýkají všech, a diskuse k nadoborovým tématům (což všichni velmi vítají a chválí). Kromě toho toto lokální seskupení vytváří ty nejlepší podmínky pro realizaci projektu Krajská centra primární péče a jeho další rozvoj.
Do projektu Krajských center primární péče se již zapojily nebo se postupně zapojují jako partneři i další zmíněné odborné a profesní organizace. Téměř paralelně byl realizován spolu s Grémiem majitelů lékáren jako klíčovým partnerem podprojekt orientovaný na lékárny, který jsme nazvali Krajská centra lékárenské péče. Postupně bychom takto chtěli do projektu aktivně zapojit v masovější míře i praktické lékaře pro děti a dorost a takto vzniklá centra jednotlivých odborností z oblasti primární péče mezi sebou začít propojovat.
Jako jeden z prvních cílů, který jsme si stanovili, bylo vytvoření virtuální sítě praktických lékařů a lékáren s uživatelsky jednoduchým a standardním vyhledáváním jak podle typu subjektu primární péče (praktický lékař pro dospělé, praktický lékař pro děti a dorost, lékárna), tak podle kraje. Tento vyhledávací systém slouží odborné i laické veřejnosti. V současné době má svou prezentaci na www.zdravcentra.cz více než 1000 praktických lékařů a 500 lékáren.
Kromě toho je postupně budován i odborný informační obsah, „šitý na míru“ praktickým lékařům a lékárníkům za podpory pilotních týmů, složených ze zástupců cílových skupin, pro které je informační obsah určen. Za zmínku stojí rozsáhlé dílo Interaktivní urologie pro praktické lékaře, které bylo po dvou letech dokončeno kolektivem autorů vedeným naším předním urologem doc. Hanušem a čítajícím přes 1000 stran. Pozoruhodné na této odborné publikaci, která nemá na našem trhu obdobu, je to, že byla zpracovávána primárně jako internetová aplikace s využitím všech technických prvků, které internet nabízí.
Jsme si vědomi, že úspěšnost celého projektu, kterou chceme měřit jedině spokojeností registrovaných uživatelů a jejich rostoucím počtem, nespočívá v kvantu dostupných informací, ve kterém by se jen těžko někdo orientoval. Za klíčové pro tvorbu celého informačního obsahu www.zdravcenra.cz považujeme dobře a srozumitelně strukturované informace, vycházející z dobré znalosti informační potřeby každé jednotlivé cílové skupiny odborníků primární péče. I když zkoumání potřeb takových informací věnujeme velkou péči a hodně času, budeme samo-zřejmě vděční za každý kritický názor nebo doporučení z řad těch, pro které je uvedený portál určen.
Projekt Krajských center primární péče si dobývá své místo na slunci a čím dál zřetelněji se ukazuje jeho potřebnost, která určitě poroste s růstem připojení praktic-kých lékařů k internetu. Zahrajeme-li si na futurology a podíváme se na potřeby praktického lékaře za 10 let, jsem si jist, že praktický lékař bez připojení na internet bude výjimkou a že internet se stane rozhodujícím informačním médiem, které umožní filtrovat pro svého uživatele informace, „šité mu na míru“. Věřím, že www.zdravcentra.cz se jednou stanou informačním a komunikačním standardem praktického lékaře a celé primární péče.

ZENTIVA, předseda představenstva Green Planet, a.s.

 



obsah čísla 30 ročník 2003





poslat e-mailem



SANQUIS PLUS




GALERIE SANQUIS




ORBIS PICTUS



PORADNA