Malá mořská víla a SKUTR
SANQUIS č.110/2016, str. 19

Na dně oceánů, tam, kam by lidské oko nedohlédlo, žije v mořském království víla. Pleť má čistou a hebkou, jako je lístek růžového květu, oči modré jako hlubina a její srdce trápí láska… Nová inscenace Stavovského divadla na hudbu Zbyňka Matějů a v režii tandemu SKUTR uvede půvabnou pohádku H. CH. Andersena jako večer poetických tanečních obrazů, který je určen nejen rodinám s dětmi, ale všem, kteří milují tento nesmrtelný příběh.


Malá mořská víla
Stavovské divavadlo
premiéra 10. 11. 2016, další reprízy: 11., 13. a 17. 11. 2016
www.narodni-divadlo.cz


 
Víly Christiana Andersena

Krásná jako sen, křehká jako mušle, ale příliš zvědavá. To byl zřejmě konec krásné malé víly. Právě ta zvědavost ji totiž nakonec přivedla do cesty lidskému princi, kterému nakonec daruje nejen svou lásku, ale i život...Kdo by neznal příběh o nesmrtelné lásce, bláhové víle a zrádném princi. Jak ale vlastně vznikla?
Hans Christian Andersen nepovažoval své psaní pohádek za plnohodnotnou tvorbu. Cítil se spíše básníkem a dramatikem, ale přesto to byla právě ona mořská dívenka, kdo jej nejvíce proslavil.
Můžeme ale vůbec Malou mořskou vílu považovat za pohádku, když končí tak tragicky? Právě to je na pohádkové tvorbě Andersena jedinečné – jde sice o příběhy s pohádkovými motivy, ale odráží se v nich zároveň hořká a smutná životní skutečnost. Podle některých literárních historiků Malá mořská víla dokonce vyjadřuje Andersenovo utrpení ze sexuální odlišnosti; dívka, která si vezme život, neboť nemůže být milována krásným princem. Je možné, že jde o zpodobnění Andersenovy neopětované lásky?

Známý i neznámý SKUTR
Režiséři Martin Kukučka (nar. 1979 ve slovenském Martině) a Lukáš Trpišovský (nar. 1979 v Praze). začali spolupracovat poprvé při studiích na DAMU, u profesora Josefa Krofty a profesora Miloslava Klímy. Už jejich absolventská představení vzbudila zájem a ohlasy u diváků. Proto je po ukončení studia pozval ředitel Divadla Archa Ondřej Hrab ke spolupráci – a tak vlastně vznikl režijní tandem SKUTR.
Dnes se již inscenace SKUTRu prezentovaly na festivalech v Srbsku, Polsku, Litvě, Itálii, Německu, Rumunsku, Slovensku, Číně i v Jižní Koreji, a tvorba obou režisérů kombinuje tanec, pohyb, akrobacii, loutky, projekce, lightdesign, text i zvuk. Kromě volné autorské tvorby režírovali Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský také na předních českých scénách, jako je Národní divadlo v Praze, Národní divadlo Brno či Divadlo Na zábradlí. Oblíbení jsou též v zahraničí.
Získali mnoho cen, z nichž nejvýznamnější třeba Grand Prix na mezinárodním festivalu FIST v Bělehradě 2007, Cena diváků (tamtéž 2007 a 2008), Cena Evalda Schorma a Cena Josefa Hlávky. Třikrát po sobě byli nominováni na Talent roku Ceny Alfréda Radoka, a několikrát také na cenu Sazky a Divadelních novin.


Zdroj: www.narodni-divadlo.cz

Foto: archiv ND




obsah čísla 110 ročník 2016





poslat e-mailem



SANQUIS PLUS




GALERIE SANQUIS




ORBIS PICTUS



PORADNA