Ondřej Tuček, fotograf a nálezce |
|
SANQUIS č.105/2016, str. 18 |
Jsem lovec a sběrač. Ulice, chodník, zeď, lesní cesta nebo třeba trávicí soustava kopírky, talíř se zbytky jídla, zmuchlaná mikina – poskytují spoustu radosti – postavičky, zvířátka, děje, krajiny, grafiky. Někdy zároveň i vzkazy, pocity, vzpomínky. Co nejde sebrat domů, ulovím aspoň fotoaparátem. V každém předmětu najdu i něco ze sebe, střep smyslu, něco, co potřebuji ke své kompletaci. Kdysi jsem se jednomu člověku při aktu sběru přiznal, že jsem při nálezu šťastnější než v kostele. Asi mé ustrojení potřebuje Boha hmatatelnějšího. V nálezech, jak v maminčině útrobě, je vám dobře a bláhově doufáte, že zde přečkáte až do konce svých dnů. Ale musíte zas vyjít ven, do zbytku toho, co tvoří váš život. Stejně za dalším rohem najdete další poklad.
|
|
| Autíčko (zbytek cedule) |
|
|
| Červenec na Hané (sken lepicí vrstvy na obálce) |
|
|
Adamův žal
Když láska opouští tě až za tvůj život, nechá tě v červencovém poli stát a bez tebe se vrací do vsi modli se k Adamovi
Ondřej Tuček ( báseň k snímku Červenec na Hané)
|
|
| Démon se skrývá v kalhotách |
|
|
| Ještěrka (otisk hrnku s vodou z vodovek) |
|
|
| Manhattan |
|
|
| Muž na nafukovací duši (ohyb papíru) |
|
|
Jednoho osamělého prázdninového dne sedl K. do auta a odjel k rybníku svého dětství. Od vesnických kluků si za dvacku půjčil traktorovou duši a uprostřed vody rozjímal, co v životě posral a co dál. Upřímně řečeno ani moc dál nechtěl. Jenže musí vrátit tu traktorovou duši.
Ondřej Tuček (příběh ke snímku Muž na nafukovací duši)
|
|
| Plavecké závody (lešenářská podlážka) |
|
|
| Plavení hříbat |
|
|
| Pouliční bototisk |
|
|
| Staříčci tančí na zlaté svatbě (torzo svačiny) |
|
|
| Stěhováci (rozklad krabičky) |
|
|
Z úžasu nad světem vycházelo odedávna jeho zobrazování. V jeskyních prehistoričtí malíři zvířat a malé děti malující své hlavonožce naplňovali touhu lidí zachytit své vztahování k zázraku světa. Nová doba zamíchala se vším. Fotografie převzala funkci zobrazování a to, co z něj v ostatním umění zbylo, se často zdá být pokleslé či zbytečné. A přece svět neztratil nic ze své zázračnosti a my stejně jako před tisíciletími hledíme s údivem a s pomocí zobrazení bychom rádi pochopili. Je co objevovat, čas všechno mění, příroda žije, i náš pohled je jiný, jen touha zůstává: pravdivě pojmenovat to, co před námi ještě nikdo neviděl. Cesta se někdy může otvírat spíš před těmi, jejichž smysly nejsou otupeny profesionálním školením. Vidí ostře, a hle, nalézají. Civilizace vstupuje do přírody, využívá ji a zase se do ní vrací. Vznikají předměty, které prošly vírem života a do současného stavu je opracovala náhoda. Vyzdviženy a pojmenovány ožívají do nové existence. Když je rozšlápnuté dno umělohmotné lahve nazváno květem, setká se v objektu více skutečností: používaný sériový výrobek, několik fází deformace a zobecněný obraz květu. Také ze zbytků vosku ve svícnu vznikl květ. I když se jmenuje stejně, svědčí o jiných vlastnostech květů - přesvědčují ale oba, jsou krásné a zcela nečekané. Posedlost Ondřeje Tučka má svůj řád, nálezy neupravuje, svůj pohled zkušenostmi tříbí. Vznikají nové obrazy našeho mnohotvárného světa. Václav Sokol (text z katalogu k putovní výstavě Odpadky v nalezených souvislostech)
|
|
| The Beatles (pneumošmouh na vozovce) |
|
|
| Třeboňské nokturno (oprysk barvy na prkně) |
|
|
| Velocipedista |
|
|
| Zemdlený Sisyfos (zmačkaný pytlík) |
|
|
|
|
Ondřej Tuček byl nalezen v roce 1969 v Praze. Vystudoval na FF UK český a ruský jazyk a literaturu. V současné době pracuje jako korektor. Výtvarné činnosti se věnuje od středoškolských let, jako student vytvořil se spolužákem maturitní tablo nadšeně přijaté pražskou veřejností i médii (1987) – jednotliví žáci byli prezentováni jako knihy. Od 90. let vycházejí ukázky jeho literární, výtvarné a fotografické tvorby ve sbornících, literárních časopisech, tisku, rozhlase a televizi i knižně. V roce 1994 uspořádal bytovou výstavu nálezů „Žijí mezi námi“. První samostatnou veřejnou výstavou byla v letech 2000/2001 putovní výstava objektů-nálezů „ODPADKY v nalezených souvislostech“ (Dobřichovice, Praha – Klub V Jelení, Telč, Český Krumlov, Ledeč n. Sázavou). V letech 2002/2003 následovala putovní výstava objektů-nálezů-krajin „Vody domy hory doly“ (Praha – Klub V Jelení, Říčany u Prahy, Filosofická fakulta UK). V roce 2010 se účastnil dobročinné aukce v Klubu V Jelení, v roce 2011 vystavoval na mezinárodní výstavě TINA B na téma „art-eco-bio“ se „zvířátkovým“ modelem pražské ZOO. V roce 2012 se účastnil Salonu výtvarníků Prahy 8. Na jaře 2014 představil svou fotografickou tvorbu v pražském Café v Lese („Pareidolie“), v létě téhož roku se zúčastnil kolektivní soutěžní výstavy „Samorosti“ v NoD – Roxy.
|
|
|
|
obsah čísla 105 |
|
ročník 2016 |
|
témata |
|
SANQUIS PLUS |
|
GALERIE SANQUIS |
|
PORADNA |
|
|