Nová hudba není usedlá
Jana Nekolová  
SANQUIS č.96/2011, str. 82

Šest skladeb soudobé hudby od šesti mladých skladatelů již pátým rokem soupeří o přízeň posluchačů. Do 12. února můžete na www.nuberg.cz hlasovat i vy!
Pouť do Santiaga de Compostella, hudba k němému filmu, myšlenky jednoho letního odpoledne či například japonské haiku jsou inspiračními zdroji ke skladbám soutěže Nuberg 2011. Orchestr Berg uvádí po celý rok na svých koncertech nové kompozice mladých českých skladatelů, které si u nich objednal. Začátkem roku následujícího pak mohou posluchači vybrat skladbu vítěznou.
Orchestr Berg, který roku 1995 založil dirigent Peter Vrábel, je vůbec výjimečným hudebním zjevem na české scéně. Svými koncerty a neúnavnou, svěží propagací soudobé hudby „otvírá dveře do nových hudebních světů.“ I těm, kteří se se současnou hudbou stále míjejí. Svým nadšením i skvělým hudebním projevem přesvědčuje posluchače, že „nová hudba není usedlá a že má šmrnc“! Úspěšně. Jejich koncerty jsou již součástí důležitých kulturních událostí. Nejinak je tomu i u soutěže Nuberg. Rok od roku o ni stoupá zájem. Vítěznou kompozici vybírají nejen posluchači z řad široké veřejnosti, ale i odborná porota. Letošní rok v ní zasednou také dva mladí zahraniční skladatelé Juste Janulyte z Litvy a Jakub Ciupinski z Polska. Novinka letošního roku? Poslechová výstava v hale Městské knihovny na Mariánském náměstí v Praze od 3. ledna 2012.
www.nuberg.cz
Roman Pallas (*1978)
Autor svou soutěžní skladbu Valčík na uvítanou uvedl velmi stručně a výstižně. „Ó Bergu! Bergu milý! Zahraj mi, prosím, aspoň chvíli.“
 
Jan Trojan (*1982)
Inspirací Večeře na konci světa byla pouť po Camino Francés do Santiaga de Compostella. Je v ní zážitek z mysu Fisterra na západě španělské Galicie. „Objednávka od orchestru Berg přišla, shodou okolností, týden před zážitkem z Fisterry. Vlažil jsem se právě u řeky Burbia ve Villafranca del Bierzo. V tu chvíli mi byl mobilní telefon vskutku vzdálený!“
 
Michal Nejtek (*1977)
Psychické rozpoložení a vzpomínky s tím související jsou obsaženy ve skladbě Heart in Darkness. „Myšlenky jednoho letního měsíce. Myšlenky na kapitána Marlowa a jeho cestu do nitra temnoty. Myšlenky na soustředěnou melodii, zpěv, který prochází proměnami, ale je nesen stále stejným doprovodem, který neumdlévá. Myšlenky na tu, která dokáže vyvést srdce z temnoty a pohnout s ním.“
 
Jan Dušek (*1985)
Dítě ghetta je skladbou doprovázející stejnojmenný němý film režiséra D. W. Griffita z roku 1910. „Psát hudbu k filmu je vždycky dobrodružné. Hudba může film naprosto zkazit, dát mu jiný význam anebo ho povýšit, umocnit emocionální prožitek a spojením hudby a obrazu tak vytvořit celistvé umělecké dílo. To bylo i mým cílem.“
 
Jana Vöröšová (*1980)
„Snažila jsem se ve skladbě 4 haiku postihnout ten těžko uchopitelný obraz, který nám haiku ve své stručnosti nastiňují.“ Haiku, verše japonské poezie, jsou velmi zvukomalebné. Pronásleduje mne duch zítřka (Azuki). Vlna se tříští / o útes hned příští / vlnu vítr žene / jsem rozbitý jak o skálu / marnou láskou k ženě (Mina moto no Šigejuki). Na hrotu šípu / jenž proklál srnce / tančí motýl (Kobajaši Issa).
 
Ondřej Štochl (*1975)
I barva může být inspirací. A jak inspiruje barva modrá? „Je barvou čisté oblohy i mysli. Symbolizuje mír, vyrovnanost všech účtů s okolím i vlastním svědomím. Nějaké řešení svých skutků a jejich nesouladu s představou o nás samých potřebuje nalézt každý. Každý se svým způsobem zpovídá.“ Za sólistku skladby Modrá – čistá a křehká si autor vybral dítě – malou Terezku.
 
foto: © Johana Kratochvílová


obsah čísla 96 ročník 2011





poslat e-mailem



SANQUIS PLUS




GALERIE SANQUIS




ORBIS PICTUS



PORADNA