Automobily: Co nás čeká na jaře 2011
Luděk Vokáč  
SANQUIS č.86/2011, str. 88

Minikupé do terénu
Automobilka BMW se v lednu na detroitském autosalonu pochlubila konceptem Mini Paceman Concept. Oslavila jím 10 let od premiéry prvního moderního modelu Mini. Vůz, který vychází z terénního modelu Countryman, patří do kategorie Sports Activity Coupé. V podstatě jde o dnes stále populárnější crossover, který kombinuje karoserii stylu kupé se vzhledem SUV. Mini Paceman Concept je prozatím pouze autosalonovou studií, sama automobilka se ale netají tím, že vůz navrhla tak, aby se snadno mohl dostat do sériové výroby. Není tak zcela vyloučeno, že se modelová řada Mini od roku 2012 rozroste o další model. BMW ukazuje, kolik se dá z jednoho základu získat.
 

Nejsilnější býk historie
V březnu v Ženevě představí automobilka Lamborghini nejsilnější sériový model své historie. Prozatím se spekuluje o označení Aventador, číselné pak bude LP700-4. To značí náhon všech kol a výkon 700 koní (525 kW a 690 Nm), který Lamborghini vydoluje z 6,5litrového dvanáctiválce. Víme, že model bude vážit 1575 kilogramů, na stovku zrychlí za 2,9 sekundy a pojede maximálně 350 km/h. Novinkou bude i robotizovaná sedmistupňová převodovka ISR, která přeřadí za 50 milisekund. Tvary Aventadoru zůstávají zatím tajemstvím, je ale jisté, že se budou inspirovat u speciálního modelu Reventón. Zachovány zůstanou i tradiční nůžkové dveře.

Další pokus o oživení značky Model Ypsilon znamená pro značku Lancia stěžejní vůz. I když je populární prakticky jen v domovské Itálii, tvoří drtivou většinu prodejů jejích vozů. Nový model, který automobilka představí na jaře v Ženevě, má pomoci navýšit současná celková prodejní čísla Lancie z 112 000 vozů v roce 2009 na zhruba 300 000 v roce 2014. Zbrusu nová Lancia Ypsilon bude stát na platformě Fiatu Panda, dosavadní model vycházel z Punta druhé generace. Dosud výhradně třídvéřový model se také poprvé objeví ve verzi s pěti dveřmi. To proto, že u konkurence tuto variantu volí průměrně 75 % zákazníků. Novinka se bude vyrábět v polských Tychách po boku Fiatu 500.
 

Malý lotus se bude vyrábět ve třech verzích
Automobilka Lotus potvrdila, že v říjnu roku 2013 začne vyrábět malý městský model City Car. Vůz bude vznikat ve spolupráci s automobilkou Proton, vlastníkem Lotusu, a ještě jedním, prozatím utajovaným partnerem. K dispozici budou tři verze – pro asijský trh, pro evropský trh a sportovní varianta. Zatím není známo, jakou techniku bude sériový vůz využívat. Zadní kola studie pohání elektromotor o výkonu 53 kW s točivým momentem 240 Nm.
 

Foto: archiv automobilek


obsah čísla 86 ročník 2011





poslat e-mailem



SANQUIS PLUS




GALERIE SANQUIS




ORBIS PICTUS



PORADNA