Vánoční syntéza: Chorea Bohemica |
Günter Bartoš |
SANQUIS č.84/2010, str. 145 |
Lidové divadlo hudebnětanečního souboru Chorea Bohemica se pro některé lidi stalo nedílnou součástí českých Vánoc stejně jako třeba Ladovy obrázky nebo Rybova mše.
|
|
|
Někdy se stane, že umělecké soubory hned v samém počátku najdou svůj osobitý výraz a tvar, ke kterým už není třeba nic moc přidávat. Takovým příkladem je vedle jiných českých klasik (Laterna Magika, Spirituál kvintet, divadla Semafor, Sklep) i lidové divadlo souboru Chorea Bohemica. Hned jejich první představení s názvem České legendy a zpěvy vánoční se trefilo do černého. Hraje se už přes čtyřicet let a je stále vyprodané. „Vánoce s Choreou se staly už ve své době pojmem, s přibývajícími lety legendou,“ napsal historik a muzikolog Jindřich Pecka. V 60. letech, kdy Chorea Bohemica vznikla (přesně v roce 1967), byl folklor poněkud zprofanovaný. Jako „lidové umění“ ho podporovala a organizovala tehdejší totalitní moc, která si zase říkala „lidová demokracie“. Zakladatelské osobnosti souboru, choreografka Alena Skálová a skladatel Jaroslav Krček, se však od tradičních folklorních souborů odlišily značnou mírou stylizace, v té době neobvyklou. „Takové spojení legend, vánočních koled, stylizované choreografie a živé hudby v trochu naivním lidovém výkladu a s duchovním rozměrem tady tenkrát chybělo. Ukázalo se, že všechny tři komponenty vizuálního, textového a hudebního projevu jsou ve společné syntéze mnohem víc sdělné než samostatně,“ říká hudebník Jiří Urban, který do souboru nastoupil při první generační obměně na začátku sedmdesátých let a nyní působí i v jeho vedení.
|
|
|
Dnes se o stylizaci pokouší kdekdo. Hrát staré lidové písně jako „standardy“ nemusí totiž tvůrčí typy dlouho bavit, i když právě stylizace může být podle dalšího člena vedení Chorey Bohemiky Jana Borůvky nejtěžší. „Do vánočního představení jsme postupně zpracovali čtrnáct legend. Některé se nepovedly nebo nechytly a na repertoáru se neudržely. Na druhou stranu, když jsme se blížili zemitému folkloru nejvíc, tak to třeba diváka vůbec nezasáhlo.“ Jasné rozhraní mezi lidovým a umělým se časem ztrácí a neškolený posluchač nerozliší původní lidovou melodii (kterou stejně někdo vytvořil) od té vymyšlené či „inspirované“. „Skálová, Krček, Pecka, Poklický a další naši autoři měli obrovský dar promluvit jazykem, který je dnešnímu člověku srozumitelný,“ dodává Borůvka. Vystoupení stojí na přímé vazbě s divákem. Když hráči a tanečníci prožívají role naplno, emoce se přenesou do publika. „Představení musí žít a pulzovat. Když někomu z nás spadne soustředění, je to hned znát a přenos na posluchače nefunguje,“ vysvětluje Urban.
Hledáme osobnosti Soubor vznikl jako amatérský, vystřídalo se v něm několik generací umělců. Po změně režimu se musel profesionalizovat, aby přežil. Premiéra zatím posledního (dvanáctého) programu se konala v roce 1998... Chorea Bohemica nejspíš stojí před otázkou, na jakou hledají odpověď i jiné umělecké ansámbly: Jak přežít odchod osobitých zakladatelů, kteří jim vtiskli tvář? Jaroslav Krček odešel už v 70. letech, Alena Skálová na začátku 90. let. „Máme problém najít tvůrce, choreografy a skladatele, kteří by převzali žezlo a přišli s novými náměty. Velké osobnosti chtějí jít svojí cestou, hledat vlastní identitu. Jenže podstatou Chorey Bohemiky je forma vytvořená Alenou Skálovou. Tu musí noví tvůrci přijmout za vlastní a musí se ztotožnit s výrazovými prostředky souboru, což mohou vnímat jako omezující,“ říká Jan Borůvka. Na tvůrčí činnost však nerezignují a v mezičase restaurují to nejlepší z minulosti. Tedy i Vánoce s Choreou, které se již staly svého druhu klasikou.
|
|
Vánoce s Choreou V představeních se různě obměňuje celkem čtrnáct legend. Snoubí se v nich tradiční hudba, zpěv, tanec, lidové divadlo a výtvarné umění. Lidová a umělá hudba se nepřetržitě prolínají, zaznívají také barokní kancionály, kantorské pastorely a pastýřské vytrubování. španElský sál pražského hradu, 17., 18. a 19. 12, stavovské divadlo, praha, 21. a 22. 12., více na www.choreabohemica.cz
|
|
|
|
Foto: archiv Chorea Bohemica
|
|
|
|
obsah čísla 84 |
|
ročník 2010 |
|
témata |
|
SANQUIS PLUS |
|
GALERIE SANQUIS |
|
PORADNA |
|
|