Bezpečnost především
Luděk Vokáč  
SANQUIS č.75/2010, str. 62

Bezpečné vozy.
 
Poctivý kus švédské oceli
Saab 9-5 byl představen již na autosalonu ve Frankfurtu, na trh by se měl nakonec dostat letos. Majestátní sedan vyšší střední třídy s délkou přes pět metrů nadchne osobitým designem, který je vozům Saab vlastní. Novinka, která má zachránit krachující automobilku, se bude nabízet výhradně s přeplňovanými motory, ve vybraných variantách bude k dispozici pohon všech kol. Základem bude dvoulitrový turbodiesel TiD, vrcholem pak zážehový šestiválec 2.8 Turbo. U benzinových motorů se dá s jistotou očekávat možnost provozu na biopalivo E85.

Elektrický Citroën s příchutí Mitsubishi
Svůj první elektromobil pro masy hodlá na konci roku 2010 uvést na trh Citroën. Vůz je francouzskou variantou Mitsubishi i-MiEV a liší se od něj prakticky jen tvarem předního nárazníku a logem na kapotě. Baterie mu umožní dojezd až 130 kilometrů. Plné nabití trvá šest hodin, ze 400V zásuvky se za půl hodiny baterie dobijí na 80 % kapacity. Rozhodující pro úspěch tohoto městského elektromobilu bude cena. Citroën ji zatím nezveřejnil, zdůrazňuje však, že v řadě zemí si auto zákazníci budou moci pořídit se státní dotací. Ta třeba ve Francii činí 5000 eur.

Nafukovací bezpečnostní pásy
Automobilka Ford představila další novinku chránící pasažéry. Jsou jí nafukovací bezpečnostní pásy pro cestující na zadních sedadlech. Pás má v sobě všitý vzduchový vak, který se v případě nárazu během čtyřiceti milisekund nafoukne do podoby podlouhlého polštáře. Airbag je plněn stlačeným vzduchem namísto obvyklé chemické reakce, a tak nedojde k popáleninám na trupu cestujícího. Síla nárazu se v případě tohoto pásu rozloží do pětkrát větší plochy, což výrazně snižuje riziko zranění hrudníku i hlavy a krku.

Umírněnější realita
Další švédská automobilka – Volvo – ukázala svým fanouškům první fotografie sériové podoby připravovaného sedanu S60. Ten se v premiéře objeví na jarním ženevském autosalonu. Oproti konceptu se především příď vozu trochu umírnila. Volvo S60 bude patřit k nejbezpečnějším vozům nejen své třídy: hlavní bezpečnostní novinkou má být systém rozpoznávání osob, který dovede v některých případech zcela předejít kolizi s nepozornými chodci. Pokud již ke kolizi dojde, její následky systém díky své předvídavosti alespoň omezí.
 

Foto: archiv automobilek

Celý článek ve formátu pdf naleznete zde.


obsah čísla 75 ročník 2010





poslat e-mailem



SANQUIS PLUS




GALERIE SANQUIS




ORBIS PICTUS



PORADNA