Křísení konzervatismu, nebo triumf zla? (4) |
Benjamin Kuras |
SANQUIS č.44/2006, str. 47 |
„Žehnán buď, Věčný, Vládce Vesmíru, žes svůj svět stvořil tak pestrý.“ Praví jedno staré rabínské požehnání.
|
|
Pestrost, rozličnost, odlišnost, výstřednost, nekonformnost a výjimečnost jako předpoklad soutěživé tvořivosti jsou čtvrtým pilířem konzervatismu. Patří k němu právo beztrestně přemýšlet, bádat, zkoumat, debatovat, navrhovat, experimentovat, mýlit se a napravovat. Uniformita, regulérnost, regulovanost, ortodoxie, bigotnost, glajchšalt, rovnostářství a přesvědčení o jediné správnosti jsou konzervatismu největším nepřítelem a vždy směřují k tyranii. Najdeme je ve všech totalitních ideologiích od katolické inkvizice přes Francouzskou revoluci, pruský pangermanismus a militarismus, fašismus, nacismus a komunismus po dnešní islamismus. Organický kosmický řád potřebuje k přežití rovnováhu nekonečné a nikdy nedokončené rozmanitosti. Z té také vzniká většina vynálezů a objevů zlepšujících život jednotlivců. Upření rozmanitosti a násilné potlačování kteréhokoli prvku organicky vzniklé tvorby v zájmu jednomyslnosti, ukázněnosti a jednotvárnosti rovnováhu narušuje a přeměňuje řád v chaos a tvorbu v ničení. Proto je nutné svět neustále bránit před všemi organizovanými hnutími, která usilují o likvidaci odchylek a odlišností násilím. Zákaz takovýchto totalitních hnutí a organizací by měl v demokracii, a zvlášť v demokracii konzervativní, být na poli politickém zákazem jediným, ale důsledným. Stačí k tomu jeden zákon týkající se podněcování nenávisti a nabádání k násilí. Z rozmanitosti vyrůstá pátý pilíř konzervatismu, jímž je kvalita. Kvalita života, kvalita lidských vztahů, kvalita veřejných institucí, kvalita práce a výrobků, kvalita myšlení, vyjadřování, sdělování kultury je přímo úměrná šířce volby možností, alternativ a variant, které spolu soutěží, vzájemně se srovnávají, podněcují k lepšímu výkonu, jedna druhou předhání a dohání, jedna na druhou navazuje a jedna druhou inspiruje. Omezování rozmanitosti vždy vede k úpadku kvality. Kvalita je to, co přetrvalo generace do dnešní doby, a to, co přetrvá nás do příštích generací. Kvalita v sobě obsahuje prvek nadčasovosti a dlouhodobosti. Snaží se přibližovat věčným hodnotám a principům a řídit se jimi. Kvalita není schopnost, která je někomu vrozená a jinému ne, nýbrž proces neustálého vylepšování směrem k dokonalosti, která spočívá v tom, co nejlépe slouží svému účelu. Takového vylepšování je schopen každý, i když některým to jde snadněji než jiným. Proto přirozeně se vyvíjející společnost bude vždy obsahovat mnoho stupňů kvality, mnoho stupňů lidského úspěchu a mnoho stupňů prosperity. Konzervatismus se snaží i tomu nejnižšímu stupni poskytovat naděje a příležitost na zlepšení. To na rozdíl od všech sociálních utopií, které zneužívají závisti k tomu, že trestají výjimečnost a srážejí kvalitu všeho na úroveň toho nejnižšího, společného, většinového, všem snadno a bez úsilí dostupného a srozumitelného. Cesta ke kvalitě se pěstuje zdokonalováním vlastních schopností, překonáváním vlastních omezení a předáváním zkušeností druhým. Kvalita upadá pokaždé, když se přizpůsobíme standardu té nejširší společné poptávky, potřeby a vkusu, nejnižšímu společnému jmenovateli. A pokaždé, když se trvale spokojíme s čímkoli neuspokojivým a jsme ochotni to odměňovat. Neochota odměňovat špatnou kvalitu je hlavní každodenní zbraní občana proti totalitním sklonům každé moci. Jestliže se této zbraně vzdáme, nezbude nám žádná jiná. Pokaždé, když odměníme něco, o čem víme, že je mizerné, přispíváme ke ztrátě volby mezi kvalitou a šmejdem. A ztráta této volby se dřív nebo později promění ve ztrátu volby ve všem ostatním, co tvoří tu křehkou a neustále ohrožovanou lidskou svobodu.
|
|
|
|
obsah čísla 44 |
|
ročník 2006 |
|
témata |
|
SANQUIS PLUS |
|
GALERIE SANQUIS |
|
PORADNA |
|
|