Praha očima Karla Chaby

Poslední malíř staré Prahy, tak je často označován Karel Chaba. On sám sebe s úsměvem tituloval eakademickým malířem, přitom však byl na české výtvarné scéně už od 60. let nepřehlédnutelným. V Galerii Portheimka si do 12. června znovu můžete připomenout jeho osobitý pohled na město a hledat na těch zářivých obrazech stopy vlivu Jana Zrzavého nebo  Marca Chagalla. On, Karel Chaba, nebyl totiž jen tak ledajaký samouk.

Karel Chaba: Nový svět

Karel Chaba -  Karlův (Chabův) most
Galerie Portheimka, Praha, 6. 5. - 12. 6. 2016


Komentované prohlídky (vždy o pátcích a o sobotách) galerie nabízí po předchozí dohodě, rezervaci je třeba udělat na tel 602 308 265.


Známé scenérie Karlova mostu a Hradu, také skrytá pražská zákoutí, romantická atmosféra zapadlých uliček, náměstí s osamělými chodci...  Karel Chaba (3. 8. 1925 - 25. 8. 2009) zachytil Prahu ve všech možných podobách, při tom mistrně pracoval s barvami i se svou vlastní imaginací.
Vstoupil do historie naší malby jinými metodami, než je zvykem. Neměl školy, ale první výstavu mu uspořádali v roce 1960 ve slavném divadle D 34 Emila Františka Buriana, kde se dostal mezi tehdejší intelektuály. Vždycky mu však šlo spíše než o obraz Prahy o vyjádření svého vztahu k Praze, řekl například historik umění a znalec jeho díla František Dvořák, když zahajoval v roce 2005 Chabovu výstavu v pražském Obecním domě.

Chlapec z venkova
Karel Chaba se narodil 3. srpna 1925 v Sedlci-Prčici na Benešovsku a vyučil se kuchařem. Do Prahy přišel krátce po druhé světové válce a byl okouzlen. Jak rád říkal Bohumil Hrabal, jeho přítel: Poprvé uviděl Prahu pohledem venkovského chlapce a ten mu už zůstal.
Malíř-samouk se vypracoval na jednoho z nejosobitějších umělců své generace, od roku 1962, po své první samostatné výstavě, se věnoval malování profesionálně. Jeho tvorbu ovlivnili Jan Zrzavý, Karel Černý a Marc Chagall, byl také známý jako sběratel a znalec výtvarného umění 19. a 20. století. Za svůj dlouhý život nashromáždil cennou sbírku českých mistrů a byl považován za asi největšího domácího odborníka na tvorbu Pabla Picassa, jehož dílo ho fascinovalo. Není divu, že právě jeho - jako jediného českého malíře - v  ateliéru navštívil slavný sběratel umění, prominentní galerista a „objevitel Picassa Daniel-Henry Kahnweiler.. Od roku 1962, po své první samostatné výstavě, se profesionálně věnoval malířství.
Vystavoval doma i v zahraničí, jeho díla jsou kromě jiných zastoupena i ve sbírce moderního umění Národní galerie v Praze.

Podzim u Karlova mostu
 Repro: archiv Galerie Portheimka






poslat e-mailem



SANQUIS PLUS




GALERIE SANQUIS




ORBIS PICTUS



PORADNA