reklama




naši partneři
 
reklama


Lékařská exlibris
MUDr. Svatopluk Káš CSc. 
SANQUIS č.18/2002, str. 76


Exlibris přeloženo z latiny znamená „z knih“. Účelem exlibris bylo označit majitele. Rozšířila se po zavedení knihtisku. Knihy byly vzácné a drahé a zapomínaly se vracet, a tak jako jakási ochrana před „zapomnětlivostí“ těch, kteří si knihu vypůjčili, vznikla první exlibris.
Nejprve šlo jen o monogramy či erby, ale od 16. století se začaly objevovat umělecké grafiky, které se vlepovaly na vnitřní stranu desek. Jejich tvůrci byli přední renesanční umělci, např. A. Dürer, L. Cranach. Mezi těmi, kdo si exlibris objednávali, bylo také dost lékařů.
V 18. a 19. století toto umění skoro zaniklo. Knihy byli levnější, takže exlibris ztratila svůj původní význam. Teprve koncem 19. století došlo ke změně. V mohovitějších měšťanských vrstvách patřilo k dobrému společenskému tónu mít vlastní exlibris. V té době vznikala i četná lékařská exlibris s oblíbenými náměty: lékařskými nástroji, knihami, Aeskulapovou holí, kostrou apod.
Během let se poslání exlibris změnilo. Přestala pouze označovat vlastníka a stala se malými uměleckými díly, která se zadávala předním grafikům. Na konečném výsledku se podíleli obvykle dva: objednatel, který měl představu o obsahu, a grafik, který ji realizoval technikou a vlastním stylem. Ve 20. století se této tvorbě začali věnovat i čeští umělci, a to s velkým úspěchem a světovým ohlasem. Mezi tvůrce exlibris patří Švabinský, Lada, C. Bouda, Kobliha, Váchal, Kupka, Braunerová, z pozdějších Liesler, Jiřincová, Mézl, J. Bouda, Renčín, Kulhánek aj.
Někteří kritici se domnívají, že to už nejsou pravá exlibris, že nápis EXLIBRIS a jméno vlastníka knihy je už téměř vedlejší; že hlavním smyslem je jen umělecké dílo. Ale to snad není podstatné.
Lékařských exlibris je obrovské množství, někteří sběratelé, např. Dr. Loubal, Dr. Pitter, Dr. Príbyš, jich mají stovky. Jejich náměty jsou převážně takříkajíc solidní, zejména v dřívějších dobách měli lékaři asi obavu, aby humor neznevážil jejich společenské postavení. Pro současnost to ale už tak zcela neplatí - dokládají to naše ukázky.


obsah čísla 18 ročník 2002





reklama




reklama
poslat e-mailem








ORBIS PICTUS



PORADNA







 
webdesign: Filip Pešek