reklama




naši partneři
 
reklama


Rozvody versus roční období
SANQUIS č.108/2016, str. 25


Všechno je sezónní. Podle nejnovější studie sociologů z University of Washington také rozvody. Čas, kdy se nejvíce lidí rozhodne pro změnu, chce začít novou životní etapu a řeší to tedy rozchodem s partnerem, je velmi úzce provázán s letním a zimními prázdninami. Na první pohled – nepochopitelná souvislost.


Internetový magazín UW Today, srpen 2016
Zdroj: www.washington.edu

Foto: freeimages.com

Profesorka sociologie Julie Brinesová a její kolega Brian Serafini tvrdí a předkládají  kvantitativní důkazy, že žádosti o rozvod záleží na ročním období. Vědci analyzovali záznamy státu Washington od roku 2001 do roku 2015 a nalezli výrazné zvýšení žádostí o rozvod v období března  a srpna, tedy měsících, které přichází po zimních a letních prázdninách. Svůj sezonní vzorec pak ověřili i v dalších státech USA, výsledky studie prezentovali v srpnu 2016 na univerzitním webu UW Today.

Hájené prázdniny
imní a letní prázdniny jsou doslova hájenými rodinnými obdobími, říká profesorka Brinesová, a tedy časem, kdy takřka není možné požádat o rozvod. Manželské páry, které mají problémy,  mohou chápat tato údobí jako šanci na zlepšení vztahu a nový začátek. Vidí to takhle: strávíme Vánoce jako rodina, v létě vezmeme děti stanovat a všechno se zlepší.“
 Lidé podle slov socioložky se na prázdniny obvykle vydávají s velkým očekáváním, a to bez ohledu na zklamaní, které prožívali před nimi. Cítí šanci na nový začátek, přechod do nového období života. Je to optimistické. Momenty,které jsou velmi důležité pro další existenci.“
 Na druhou stranu jsou prázdniny také velmi stresujícím zážitkem pro mnohé páry, jež mohou objevit skryté praskliny v manželství. Vzrůst žádostí o rozvod je pak podle vědců způsobem zklamáním z toho, že ani dovolená nevyšla tak, jak měla. A jak dokazují statistiky, řada z nich pak na konci srpna, ještě před začátkem školního roku, pošle na soud žádost o rozvod. Ještě před tím, než začnou obvyklé každodenní starosti se školními povinnostmi.

Proč zrovna březen?
Srpen jako mezní okamžik se tedy dá poměrně jasně vysvětlit, ale co vede řadu manželských párů v krizi, aby se rozhodly řešit napjatou rodinnou situaci v březnu? Vánoční prázdniny přece dávno skončily, do těch letních je ještě daleko...
Podle profesorky Brinesové jsou v tomto odobí příčinou rozvodů naprosto praktické věci. Ano, vánoční prázdniny už máme za sebou, nepovedly se, jen jsme si ověřili, že vztah už nefunguje, a tak jsme došli ke konečnému řešení. Je potřeba však ještě pár týdnů na najmutí právníka a vyřešení finančních záležitostí, než dojde na samotný rozvod a jednání o dětech. A právě čas mezi Vánoci a březnem je přesně to potřebné období. Rozvádějící se partneři, mají-li děti, přitom nemusí tolik spěchat, netlačí je nový školní rok a otázky spojené s tím, kde jejich potomci budou po rozvodu žít, jakou školu navštěvovat atd. Leden a únor je časem přípravy, březen pak čas na rozvod..
 Jak dokazují americké statistiky, v březnu také víc lidí páchá sebevraždy. To sociologové a psychologové  vysvětlují také prodlužováním dne, jež probouzí v lidech novou aktivitu - bohužel někdy i v negativním slova smyslu.

Sezónní vzorec je univerzální
 Brinesová a Serafini se zaměřili na vyšší výskyt žádostí o rozvod nejprve ve státě Washington, posléze i v další státech USA. A i když to původně nebylo jejich prvotním záměrem,  sezonní vzorec se jednoznačně potvrdil.  „Byl velmi lehce rozeznatelný.“ upřesňuje Brinesová. A  fungoval i poté, co jsme začali zkoumat další faktory sehrávající roli v rodinném životě a projevující se v krizi manželství, třeba nezaměstnanost a ekonomickou krizi.
Při výzkumu se sociologové nejprve zaměřili na okresy Lincoln a Wahkiakum ve státě Washington, po té zkoumali, zda se jejich vzorec bude moci aplikovat i na další státy - s odlišnou ekonomickou situací. I přes fakt, že Florida a Arizona byly  nejvíce zasaženy pádem realitních akcií a Ohio mělo nižší míru nezaměstnanosti, data stále do sezonního vzorce zapadala. Lidé se prostě nejvíc rozvádějí na jaře a na podzim.





obsah čísla 108 ročník 2016





reklama




reklama
poslat e-mailem








ORBIS PICTUS



PORADNA







 
webdesign: Filip Pešek