reklama
Neviditelné podle Kamily Ženaté |
|
SANQUIS č.107/2016, str. 21 |
|
zpět na výběr odborných článků |
Tentokrát nejde o happening nebo multimediální projekt, kterými se Kamila Ženatá zabývala posledních deset let. Její velkoformátová abstraktní plátna, jež se shlukují v pražské Galerie Villa Pellé pod názvem Neviditelnost, odkazují ke skrytému světu vztahů a procesů, jež vytvářejí svět kolem nás. Inspiraci taoismem, kvantovou fyzikou a přírodou autorka nijak nepopírá.
|
|
Výstava Neviditelnost / Invisibility, Otevřena od 5. srpna do 29. září 2016 v Galerii Villa Pellé v Praze 6. Komentované prohlídky – 25. srpna od 16 hodin a 22. září od 18 hodin. Hostem výstavy je Natálie Hošková. Více informací: www.villapelle.cz
|
|
| Repro: archiv galerie a autorky |
|
|
Abstraktní, neviditelný svět kolem nás umí vystihnout v téměř akvarelovém stylu tuše. Křehké vrstvení vodou rozmytých tónů černi, připomínající čínské i japonské malířství, je u ještě doplněno malovanými fragmenty přírodních rastrů, které zasahují do kompozice výraznými barevnými tvary... Tolik z tiskové zprávy, kterou k nové výstavě Kamily Ženaté vydala Galerie Villa Pellé. Kurátorka nové expozice Helena Gaudeková, k tomu ještě dodává: „Autorčiny obrazy se inspirují přírodními ději a jejich dynamikou, dohlédnou ale ještě dále. Jejich abstraktní forma není samonosnou estetickou volbou, ale odvíjí se od touhy vystihnout proudění životní síly, propojující protiklady. Intuitivní a spontánní způsob malby je u Kamily Ženaté možný právě proto, že v sobě zahrnuje léta pozorování, poznávání, cvičení a reflexe. Výstava Neviditelnost nabízí možnost vidět za jevy, pochopit vhledem.”
|
|
| Repro: archiv autorky |
|
|
|
|
Kamila Ženatá vytváří výstavní projekty, které navazují plynule jeden na druhý. Aktuálně zpracovávaný projekt inspiruje budoucí, nebo je mu přímo východiskem, v každém novém je obsažena reminiscence toho předešlého. Ženatá je známa jako umělkyně, která kombinuje své poznání a intuici s cíleným zájmem o individuální a sociální pamět, podloženým vzděláním a praxí skupinové psychoanalytičky. Autorka pojímá témata v širokém celku jako koncept souvislostí, které nabízejí kontext k pochopení daného problému v jeho celistvosti. Zkoumá paměť coby proud nevědomých a zvědomovaných individuálních a kolektivních obsahů, systematicky se zabývá sny.Zajímá ji příběh a emoce, ale především principy a působení. Výtvarné prostředky volí podle schopností jednotlivých médií vystihnout podstatu sdělovaného. Velmi často kombinuje statický obraz a video, instalaci a zvuky, případně vše dohromady. Silvie Šeborová nazvala tyto projekty scénickými.
|
|
|
|
|
|
|
obsah čísla 107 |
|
ročník 2016 |
|
témata |
|
|