reklama
Product placement alkoholických nápojů ovlivňuje mladé lidi - a je bez kontroly |
|
SANQUIS č.105/2016, str. 15 |
|
zpět na výběr odborných článků |
Zatímco tabákové společnosti nesmí propagovat svoje zboží pomocí product placementu již od orku 2000, značky vyrábějící alkoholické nápoje nejsou ničím omezeny. Nový výzkum, který byl prezentován na pravidelném každoročním setkání Pediactic Academic Society, ukazuje, jak moc alkohol v klasických televizních pořadech pro mládež ovlivňuje jejich sklony ke konzumaci alkoholu.
|
|
Pediactic Academic Society Zdroj: www.sciencenewsline.com, květen 2016 Výzkumníci nejprve zdokumentovali případy product placement alkoholu a s alkoholem spojený obsah deseti populárních televizních programů. Podle jejich výpočtů se v jedné epizodě nachází průměrně dvě zmínky o alkoholu, v některých se však číslo vyšplhalo až na třináct výstupů alkoholických značek za jednu epizodu. Jednalo se o velkou škálu značek, nicméně některé významně překračovaly průměrný výskyt. Nejvíce se objevuje Budweiser, zastupující 12% všech product placementů, následuje jej Heineken se 7% a Dos Equis s 6%.
|
|
| Ilustrační foto |
|
|
V druhé části výzkumu požádali autoři 2600 mladistvých, věkem mezi patnácti a dvaceti lety, aby uvedli, kolik času tráví sledováním těchto programů. Další otázky se týkaly konzumace alkoholu a oblíbených značek. Výsledky ukázaly, že značky, které dominovaly v televizním přenosu, patřily k neoblíbenějším a mladiství, kteří trávili více času sledováním těchto programů, mají také více problémů s alkoholem.
Kolik stojí zdraví „Přestože se za product placement alkoholu podle federální zprávy z roku 2012 platí v porovnání s ostatní reklamou velmi málo, tyto produkty se očividně vyskytují ve vyšší míře právě v pořadech určených primárně pro mladistvé osoby,“ říká Joy Gabrielli z Darthmouth College, kde byl výkum proveden. A připomíná, že televize je stále nejrozšířenějším médiem ve Spojených státech. „Nynější přístup k regulacím product plamentu alkoholu v televizi je dobrý příkladem selhání vlády, která nedokáže děti ochránit před vlivem marketingu. I rodiče by si měli uvědomit, že jejich děti jsou tomuto působení vystaveny dnes a denně a že by je to mohlo špatně ovlivnit. A pokud zvážíme dopady, jaké má alkohol na tělo dítěte, je naprosto nutné, aby se federální úřady zaměřily na kontrolu product placementu v televizi,.“ dodává Gabrielli. Jeho studie i závěry by měly být inspirací i pro české úřady a instituce.
|
|
|
|
obsah čísla 105 |
|
ročník 2016 |
|
témata |
|
|