reklama




naši partneři
 
reklama


Nové technologie
Günter Bartoš  
SANQUIS č.83/2010, str. 66


Toshiba Libretto W100
Po iPadu přichází další zařízení, které chce změnit způsob, jakým užíváme počítače. Malé a lehké libretto (819 g) má místo klávesnice další dotykový displej s úhlopříčkou 7 palců a rozlišením 1024 x 600 bodů. Stroj pohání nízkovoltážní procesor Intel Pentium U5400 s frekvencí 1,2 GHz, 2 GB operační paměti a data se ukládají na 64 GB SSD flash disk. I když psaní na dotekovém displeji není tak pohodlné jako na klávesnici, nabízí takové řešení své výhody – i oproti tolik vychvalovanému iPadu. Toshiba Libretto W100 má větší pracovní plochu, zavírací konstrukce poskytuje lepší ochranu a není třeba dokupovat stojany, když tablet nechcete držet v ruce. Nevýhodou je naopak větší spotřeba a tedy kratší výdrž baterií. WWW.TOSHIBA.COM

Motorola DROID 2
Ty, kdo preferují klasická tlačítka před dotekovými dipleji, potěší nový model vyspělého mobilního telefonu od Motoroly s vysouvací qwerty klávesnicí. DROID 2 je tenký, kvalitně řemeslně zpracovaný a disponuje rychlým procesorem 1 GHz, diplejem s úhlopříčkou 94 mm, pamětí 8 GB, kterou lze rozšířit pomocí mikro SDHC až na 40 GB. WiFi, Bluetooth a 5megapixelový fotoaparát jsou dnes již samozřejmostí. Mobil pohání poslední verze operačního systému Google Android 2.2. WWW.MOTOROLA.COM

Klasika: Fuji FinePix X100
Vypadá jak klasická filmová Leica a má stejně pohotové manuální ovládání. Ve skutečnosti je to ale digitální přístroj s velkým snímačem a také s unikátním hledáčkem, který umožňuje přepínat mezi optickým a elektronickým režimem. WWW.FINEPIX-X100.COM

Internetový sloupek

Stále menší svět
Technologie rozšiřují naše obzory a zvětšují svět – tak o nich běžně mluvíme. Tentokrát chci ovšem zmínit možnosti internetu v opačném smyslu – jako něco, co svět zmenšuje a činí jej přitom lepším pro lidi, kteří neměli tolik štěstí jako my.
Možná jste už slyšeli o konceptu Microcredits, jehož průkopníkem byl Muhammad Yunus, výkonný ředitel bangladéšské Grameen Bank. Spočívá v tom, že lidem poskytuje přístup k malým obnosům peněz – tedy půjčkám, které jim umožní dát se do vlastního podnikání a dostat se tak z největší chudoby. V roce 2006 za tento projekt dostal Yunus Nobelovu cenu. Pěkné, ale jak to souvisí s technologií? – můžete se ptát.
Přínos Microcredits musíme vnímat v širších souvislostech než „jen” z pohledu Bangladéše a jeho 159 milionů obyvatel. Mezi zatím nejúspěšnější projekty tohoto druhu patří webová stránka organizace Kiva (na adrese www.kiva.org). Sám jsem už nějaký čas jejím členem. Kiva umožňuje pomáhat potřebným po celém světě – a přitom neopustit své pražské pohodlí.
Nevýdělečnou organizaci Kiva založili v roce 2005 Matt a Jessica Flanneryovi. Vycházeli ze základní myšlenky, že lidé jsou ve své podstatě dobří a mají-li příležitost pomoci, udělají to. Flanneryovi postavili stránku tak, že lidé mohou poskytovat minipůjčky přímo individuálním žadatelům v rozvojovém světě – v částkách už od 500 korun.
Jak celý systém funguje? Jako člen Kivy máte přímý přístup k seznamu všech podnikatelských záměrů po světě. Každý den zde najdete stovky žádostí o „mikropůjčky“ z Jižní a Střední Ameriky, Afriky, jihovýchodní Asie… Běžně se jedná o půjčky v rozmezí 2 až 60 tisíc korun. Vyberete si, který projekt chcete pomoci financovat. Jde to snadno, protože stránky poskytují opravdu dostatek informací potřebných ke zvážení možných rizik: najdete na nich popis projektu, obrazovou dokumentaci, finanční minulost atd. Protože jde o půjčku, dřív nebo později dostanete své peníze zpátky, pouze necelá dvě procenta půjček zůstávají nesplacená. Kiva si navíc neúčtuje žádné poplatky – můžete tedy peníze re-investovat s pocitem, že jste udělali dobrou věc.
Na podobném principu je založena řada dalších organizací. Kiva má nicméně na svém účtu v přepočtu přes dva biliony korun a dá se rozhodně považovat za prověřenou a dobře řízenou organizací, se kterou mohou zájemci o tento způsob pomoci začít. Máte-li 500 korun, které můžete postrádat, už víte, co s nimi.

Vassili le Moigne
Autor pracoval 15 let pro Microsoft v oblasti internetových a mobilních technologií, nyní je marketingovým ředitelem on-line nákupního klubu Bigbrands.cz.

Foto: archiv firem


obsah čísla 83 ročník 2010





reklama




reklama
poslat e-mailem








ORBIS PICTUS



PORADNA







 
webdesign: Filip Pešek