reklama




naši partneři
 
reklama


Hongkong - nenápadný půvab velkoměsta
MUDr. Tomáš Fait Ph.D. 
SANQUIS č.43/2006, str. 76


Do Hongkongu vede množství vzdušných i námořních cest, je významnou křižovatkou pro Čínu a celou východní Asii.

Při příletu od severozápadu je prvním závratným zážitkem pohled na Himálaj a horské masivy Tibetu. Do 6. července 1998 bylo vzrušující i samotné přistání na letišti Kai Tak přímo v centru města, jeho krátká přistávací dráha vybudovaná v moři měla pověst jedné z nejnebezpečnějších na světě, i když let těsně nad mořem mezi džunkami proti skleněným stěnám mrakodrapů měl své kouzlo.
Dnes se přistává už na moderním letišti Chek Lap Kok, které bylo vystavěno podle projektu Normana Fostera na severním okraji ostrovu Lantau. S centrem je spojeno mostem Tsing Mao, který měří 2,2 km je jedním z nejdelších visutých mostů na světě. Vítejte v Hongkongu!
Hongkong Island
Základem Hongkongu je stejnojmenné velkoměsto, které se rozkládá na obou březích Victoria Harbour, průlivu oddělujícího ostrov Hongkong od členitého poloostrova vybíhajícího do Jihočínského moře. Část ostrovní má evropský charakter, kontinentální část, zvaná stejně jako celý poloostrov Kowloon (Ťiou-lung), je typicky čínským velkoměstem. Propojeny jsou třemi podmořskými silničními tunely, dvěma tunely metra MTR a četnými lodními linkami, které průliv překonají během několika minut. Nejdůležitější z těchto Cross-Harbour Ferries je linka z ostrovní části Central do Tsim Sha Tsui.
Ostrov Hongkong tvoří jen 7 % z celkových 1070 čtverečních kilometrů země. 71 % území jsou New Territories mezi Kowloonem a hranicí s pevninskou Čínou. K nim patří i dalších 20 % území na okolních 235 ostrovech Outlying Islands, mezi které patří i největší z nich, ostrov Lantau.
Historický střed města na severním pobřeží ostrova Hongkong má fascinující atmosféru mrakodrapů stísněných mezi mořem a jen o malinko vyššími horami. Starší mrakodrapy jsou hyzděny systémy klimatizačního zařízení, ve skleněných a ocelových stěnách těch modernějších se odráží slunce. Čilý dopravní ruch, obchodníci, bankovní úředníci, dělníci z přístavu i turisté proudí metrem, ulicemi i nadzemními koridory pro pěší, překlenujícími i několik ulic. Po Hennessy Road jezdí od roku 1904 patrová tramvaj. Z koloniálních budov zbývá jen anglikánský kostel St. John’s z roku 1847, Flagstaff House Museum z roku 1846 v Hongkong Parku a budova bývalého nejvyššího soudu na Statue Square. V jejím těsném sousedství je Chater Garden, zahrada vyzdobená bonsaji, kde místní obyvatelé cvičí tai-chi nebo rozjímají. Na úpatí hor mezi zoologickou zahradou a parkem stoupá od roku 1888 slavná tramvaj na Victoria Peak. Vrchol ve výšce 554 m n.m. skýtá fascinující pohled na město mrakodrapů, a zejména noční panoráma na spleti mrakodrapů a neonových reklam i ruchu Kowloonu, který usíná výrazně později než ostrovní část města, je mimořádné. Na samém vrcholu prezentuje diskutabilní krásu moderní architektury na čtyřech sloupech vztyčená budova obchodního centra Peak Tower.
Po celém ostrově jezdí množství autobusů, a tak není problém dojet na jižní pobřeží. Stanley je městečko se slavným obrovským trhem. Vedle potravin, cetek a pochybného zboží za nesmírně nízké ceny zde najdete i roztomilé suvenýry a spoustu zručných kaligrafů. Ve městě je i jedna z perfektně upravených písčitých pláží Hongkongu, St. Stephan Beach. Zato úzká zátoka ve městě Aberdeen ke koupání neláká. Je zajímavá velkou kolonií rybářů, žijících celý život na svých loďkách, což samozřejmě přináší i značné znečištění zátoky, a obrovskou plovoucí restaurací Jumbo, jejíž věrnou podobu lze spatřit v Amsterdamu. Nad městem je vystavěno jedno z největších asijských akvárií s přírodním parkem a párem pand velkých.

Kowloon
Kowloon (v překladu z kantonské čínštiny „devět draků“) má budovy výrazně nižší než ostrovní část, díky dřívější přítomnosti letiště. Jeho nejjižnější výběžek Tsim Sha Tsui zaujímá množství hotelů a obchodních center. Romantickou dominantou je 45 metrů vysoká věž Clock Tower v koloniálním stylu z roku 1920, pozůstatek nejjižnější stanice Kowloon-Canton Railway (KCR - železnice k hranicím s pevninskou Čínou v Lo Wu), přesunuté v roce 1978 na druhý okraj čtvrti, zvaný Hung Hom. Kolmo od moře směřuje hlavní třída Nathan Road. Je plná lidí, vozidel a obchodů a po setmění září miliony reklam. Světoznámá hongkongská kinematografická škola proslavila i jednu z budov po pravé straně této ulice nedaleko od jejího počátku - Chungking Mansions. Tři bloky této šedivé výškové budovy skrývají byty, manufaktury, restaurace i levné hotely.
Na křižovatce s Cameron Road je místní největší a vzhledem k minimálnímu počtu muslimů i jediná mešita, pocházející z roku 1984 a postavená na místě starší mešity, založené indickými vojáky v roce 1896. O kousek dále je nalevo jedna ze zelených oáz - rozsáhlý Kowloon park s Museum of History a moderním plaveckých areálem.
Pokračujete-li dále pěšky, otevře se po asi půl hodině po levé straně tržiště. V pestrobarevných stáncích a stanech jsou nabízeny desítky hotových jídel i polotovarů. Evropana okouzlí stovky druhů ovoce, ale zaváhá nad sušenými ještěry, kachnami či z kotle nad ohništěm vykukujícími hlavami hus. Z tržiště zpět k moři směřuje ulice Temple Street se slavnými nočními trhy specializovanými na oděvy.
Rozhodně doporučuji zajet metrem do stanice Wong Tai Sin. Mezi mrakodrapy přímo u stanice metra je nejvýznamnější hongkongský dóm Sik Sik Yuen Wong Tai Sin Temple. Je chrámem pro přívržence taoismu, buddhismu i konfucianismu a zároveň oázou zeleně a přízemních budov s červenými sedlovými střechami na ploše 18 000 m2 uprostřed moderních staveb. Tajuplně působí dvě arkády malých obchůdků vykladačů osudu. Na hlavním nádvoří se věřící klaní oltáři a modlí se. Třepou speciálním toulcem s podlouhlými dřívky (chim). Z pořadí, v jakém vypadávají, pak věštci určují budoucnost, což mnozí dokážou i z dlaně. Areál má i své muzeum a v prosinci 2001 při příležitosti osmdesáti let od založení zde byla vytvořena zajímavá zahrada z chryzantém rostoucích do tvarů soch sportovců Sport Chrysantemum Exhibition.

New Territories
Jízda vlakem je zážitek. Vlak i nádraží jsou absolutně čisté a všude neustále svítí anglicky a čínsky informace o časech odjezdů a cílových stanicích. Proč tedy nezajet do stanice KCR Sha Tin? Vlevo od ní nad městečkem vyvstává z lesa devítistupňová pagoda. Již přístupové 400stupňové schodiště je lemováno pozlacenými sochami Buddhy v nadživotní velikosti. V hlavní chrámové budově je pak kolem zdí vystaveno 12 800 pozlacených sošek Buddhů v různých pozicích. Ten Thousand Buddhas Monastery byl založen v roce 1950. Není to turistické místo přeplněné davy lidí, snad proto, že k němu vede jen pěší cesta. Vřele doporučuji oběd v klášterní restauraci. Nízkou cenu zaplatíte za velmi chutné vegetariánské jídlo. Rýže a jasmínový čaj jsou gratis.
Poněkud horší je dopravní spojení k největší atrakci ostrova Lantau. V západní části centrálního pohoří, dosahujícího v Lantau Peak 934 m, se ve výši 500 m nachází vesnice Ngong Ping. V sousedství je klášter Po Lin, zdobený, jak název napovídá, četnými motivy lotosových květů. Na kopci nad klášterem je Giant Buddha - největší venku umístěná bronzová socha sedícího Buddhy na světě. V celé své 22metrové (s podstavcem 34 m) kráse byl slavnostně odhalen roku 1993 po 10 letech stavby.

Macao
Pouhých 65 km moře v deltě Perlové řeky dělí Hongkong a Macao. Cesta rychlou lodí, proplétající se mezi ostrůvky, desítkami mohutných nákladních lodí a stovkami maličkých džunek, trvá necelou hodinu. Macao, založené v roce 1557, je nejstarší evropskou enklávou v Asii. Ač starší o téměř 300 let než Hongkong má nyní stejný osud. 20. prosince 1999 bylo vráceno Číně se statutem Special Administrative Region. Nese typické znaky portugalské kolonie, ačkoli oficiálně bylo jen územím spravovaným Portugalci: romantické koloniální stavby nebyly vzhledem k rychle zašlé slávě bývalé koloniální mocnosti setřeny další architekturou. Rozkládá se na poloostrově Macao s krátkou (340 m) hranicí s „Velkou Čínou“ a ostrovech Taipa a Coloane, připojených mosty. Ekonomika Makaa se opírá o gamblerství, místních 9 kasin dělá z Makaa „Monako Dálného východu“ - zejména proto, že v Číně jsou kasina zakázána.
Nad historickým centrem na jednom ze sedmi vrcholků města stojí pevnost Fortaleze do Monte, postavená v prvním desetiletí 17. století. Daleko romantičtější ovšem působí zřícenina kostela - Ruinas de Sao Paulo - ze stejného období. Kostel postavili japonští křesťané podle návrhu italských jezuitů a byl největším křesťanským chrámem v oblasti. Kostel vyhořel při tajfunu v roce 1835, ale jeho zrekonstruované průčelí je dosud monumentální a naznačuje ztracenou krásu. V centru města je překrásně vlnkovitě dlážděné náměstí s budovou Lel Senado a barokním kostelem Sao Domingos.
Na jižním cípu poloostrova u moře na úpatí Penha Hill stojí komplex chrámů bohyně A-Ma (Ma Kok Miu), který dal městu jméno. Současné budovy jsou ze 17. století, ale datace chrámu je starší. A-Ma je ochránkyní námořníků. Proto u stropu chrámu visí kuželovité spirály vonných tyčinek. Vydrží hořet celý měsíc, než se námořník vrátí z plavby.
Na 21 km2 žije převážně ve stárnoucích výškových budovách asi půl milionu obyvatel. Ve městě lze platit hongkongským dolarem, ale také místní měnou pataca (M$, 100 avos). Hospodářský růst je však vidět až za hranicí s Čínou v přilehlé bezcelní zóně, v Makau se čas zastavil. Zelená zástava s bílým květem lotosu poklidně vlaje nad historickou bránou do města, které nostalgicky vyčkává, co mu přinese budoucnost.

Průsečík kultur
Hongkong není jen uspěchané velkoměsto s největším letištěm v oblasti, významný přístav a obchodní centrum. Jsou to také písčité pláže a teplé moře a klidné parky. Město pulzuje životem, spojuje kultury Západu a Dálného východu. Hongkong není jen město, Hongkong je fenomén, a tak nemám strach, že se Hongkong stane Čínou, to se spíše Čína stane Hongkongem.

 



obsah čísla 43 ročník 2006





reklama




reklama
poslat e-mailem








ORBIS PICTUS



PORADNA







 
webdesign: Filip Pešek