reklama
Bezpečnost především |
Luděk Vokáč |
SANQUIS č.75/2010, str. 62 |
|
zpět na výběr odborných článků |
|
Poctivý kus švédské oceli Saab 9-5 byl představen již na autosalonu ve Frankfurtu, na trh by se měl nakonec dostat letos. Majestátní sedan vyšší střední třídy s délkou přes pět metrů nadchne osobitým designem, který je vozům Saab vlastní. Novinka, která má zachránit krachující automobilku, se bude nabízet výhradně s přeplňovanými motory, ve vybraných variantách bude k dispozici pohon všech kol. Základem bude dvoulitrový turbodiesel TiD, vrcholem pak zážehový šestiválec 2.8 Turbo. U benzinových motorů se dá s jistotou očekávat možnost provozu na biopalivo E85.
|
|
|
|
|
Elektrický Citroën s příchutí Mitsubishi Svůj první elektromobil pro masy hodlá na konci roku 2010 uvést na trh Citroën. Vůz je francouzskou variantou Mitsubishi i-MiEV a liší se od něj prakticky jen tvarem předního nárazníku a logem na kapotě. Baterie mu umožní dojezd až 130 kilometrů. Plné nabití trvá šest hodin, ze 400V zásuvky se za půl hodiny baterie dobijí na 80 % kapacity. Rozhodující pro úspěch tohoto městského elektromobilu bude cena. Citroën ji zatím nezveřejnil, zdůrazňuje však, že v řadě zemí si auto zákazníci budou moci pořídit se státní dotací. Ta třeba ve Francii činí 5000 eur.
|
|
|
Nafukovací bezpečnostní pásy Automobilka Ford představila další novinku chránící pasažéry. Jsou jí nafukovací bezpečnostní pásy pro cestující na zadních sedadlech. Pás má v sobě všitý vzduchový vak, který se v případě nárazu během čtyřiceti milisekund nafoukne do podoby podlouhlého polštáře. Airbag je plněn stlačeným vzduchem namísto obvyklé chemické reakce, a tak nedojde k popáleninám na trupu cestujícího. Síla nárazu se v případě tohoto pásu rozloží do pětkrát větší plochy, což výrazně snižuje riziko zranění hrudníku i hlavy a krku.
|
|
|
|
Umírněnější realita Další švédská automobilka – Volvo – ukázala svým fanouškům první fotografie sériové podoby připravovaného sedanu S60. Ten se v premiéře objeví na jarním ženevském autosalonu. Oproti konceptu se především příď vozu trochu umírnila. Volvo S60 bude patřit k nejbezpečnějším vozům nejen své třídy: hlavní bezpečnostní novinkou má být systém rozpoznávání osob, který dovede v některých případech zcela předejít kolizi s nepozornými chodci. Pokud již ke kolizi dojde, její následky systém díky své předvídavosti alespoň omezí.
|
|
|
Foto: archiv automobilek
Celý článek ve formátu pdf naleznete zde.
|
|
|
|
obsah čísla 75 |
|
ročník 2010 |
|
témata |
|
|