reklama




naši partneři
 
reklama


Recenze 2009/70
prof. PhDr. Milan Nakonečný  
SANQUIS č.70/2009, str. 87


Marián Béreš: Jak manipulovat s lidmi a nenechat se sám zmanipulovat,
Computer Press, 2007

Již na obálce této pozoruhodné knihy, jejímž cílem rozhodně není naučit čtenáře jak manipulovat s lidmi, se můžeme dozvědět, co lze od jejího obsahu očekávat: „typologie a psychologie osobnosti – ženský a mužský prvek – co lze vylepšovat v osobnosti člověka – jak komunikovat s jednotlivými typy“. Jde vesměs o témata, která s problémem psychologické manipulace souvisejí, neboť přinášejí vhled do podstatných souvislosti mezi psychologickou manipulací a psychologií osobnosti, jakož i psychologií komunikace, která je prostředkem manipulace s lidskou psychikou. Autor knihy není profesní psycholog, nicméně věnuje se poradenství a vzdělávání dospělých a přednáší na několika vysokých školách. V každém případě ve své knize přináší mnoho cenných informací k předmětné problematice.
 

Manipulace s lidmi je jev starý jako lidstvo samo a v historii najdeme příklady manipulace s lidskými masami a celými národy (Stalin, Hitler) a „v podstatě každý den jsme manipulováni“, soudí autor této knihy. Má na mysli vliv lidí kolem nás, vliv politiky, masmédií, reklamních společností a dalších. Klíč k pochopení manipulace s lidmi spatřuje v „osobní motivaci člověka“, zejména v jeho „neuspokojené touze“. Lidé, kteří se nechají manipulovat, uvádí dále autor, jsou lidé, kteří „nevědí, že manipulovat lze pouze s někým, kdo se manipulovat nechá a kdo neví, jak lidé fungují“. Předmětná kniha jim to má objasnit a v tomto smyslu ji lze chápat spíše jako příručku sebeobrany proti manipulaci než jako návod, jak jiné manipulovat, i když to lze z řady poznatků v této knize obsažených odvodit; vím-li, jak jsem manipulován, vím také do jisté míry, jak sám mohu manipulovat s jinými (taková manipulace má ovšem etické aspekty a hranice). Obsahem knihy jsou různé aspekty problému psychické manipulace s lidmi, jako je proces komunikace, psychologické pojetí osobnosti a typologie, s kapitolou o psychologických preferencích podle C. G. Junga a vztazích uvnitř jeho známé typologie. Čtenář se dále seznámí s modelem hierarchie lidských potřeb A. H. Maslowa, s mužskými a ženskými vlastnostmi osobnosti, ale i s takovými aspekty manipulací, které vystupují v médiích, ve volbách a reklamě a s dalšími tématy. Zajímavé je také pojednání o vztahu mezi asertivitou a manipulací, protože problém nedostatku asertivity (zjednodušeně řečeno způsobilosti říkat „ne“ a zachovat si nezbytnou míru autonomie) je stále aktuální. Kniha je psána tak, že je všeobecně srozumitelná, čtivá a poučná.

Celý článek ve formátu pdf naleznete zde.


obsah čísla 70 ročník 2009





reklama




reklama
poslat e-mailem








ORBIS PICTUS



PORADNA







 
webdesign: Filip Pešek