reklama




naši partneři
 
reklama


Automobilový závod století Peking - Paříž 1907-2007
Jiří Černý  
SANQUIS č.52/2007, str. 66


Psal se rok 1907. V něm se zrodil i dospěl nejdelší automobilový závod světa, nejprve nazývaný zkušební jízda automobilů. Vyhlásil ji francouzský list Le Matin. Účastníkům se předepisovalo pouze jedno pravidlo: odstartovat 10. června 1907 z Pekingu a po vlastní ose dojet v co možno nejkratší době do cíle, kterým byla stanovena Paříž.

Tedy automobilový závod Peking - Paříž!
Na pomyslné startovní čáře z původně značného množství přihlášených automobilových značek tehdejší doby nakonec stanulo pouze pět automobilů: italská posádka v čele s diplomatem knížetem Scipiem Borghesem, holandský vůz Spyker s francouzským řidičem Charlesem Godardem, dva vozy De Dion-Bouton zastupující stejnojmennou automobilovou továrnu zakladatele francouzského automotoklubu a nekorunovaného krále francouzského motorismu, a jednoválcová tříkolka Contal o výkonu pouhých 6 HP, jejímž řidičem byl věčný optimista Auguste Ponc. Po řadě dobrodružství a svízelí dosáhl po šedesáti dnech cíle v Paříži jako první kníže Borghese na voze Itala 40 HP. O dva týdny později přivítala Paříž a redakce pořádajícího listu Le Matin ostatní auta. Tříkolka Contal musela svůj pokus ukončit již v poušti Gobi, pouhý optimismus nestačil. Trasa tehdejšího závodu byla vytyčena z Pekingu přes Mongolsko, Rusko, Polsko, Německo a Francii, celkem přes 14 000 kilometrů cestou necestou.
V minulosti se o obnovení tohoto závodu pokusila řada jeho obdivovatelů, ale až v roce 2007, tedy v roce 100. výročí tohoto „závodu závodů“, se záměr podařil anglické společnosti a Rally Teamu pod vedením Philipa Younga.
Na trať závodu se 27. května 2007, podle informačních bulletinů dlouhou 12 068 kilometrů, vydalo z Pekingu 134 historických automobilů, rozdělených podle ročníků svého vzniku do několika kategorií. Nejstarším vozem byla Itala, rok výroby 1907, naopak nejmladším Aston Martin ročník 1966. Současná trať závodu byla téměř shodná s tou původní a vozy tak absolvovaly jízdu z Pekingu přes Erenhot, Ulan Batar, Altaj, Novosibirsk, Moskvu, Petrohrad, Talin, Rigu, Vilnius, Gdansk, Postupim a Koblenz do Remeše, kde bylo ukončeno časové měření, a 30. června se uskutečnil slavnostní dojezd závodníků do Paříže na Place Vendôme. Zvítězili všichni, kteří dojeli, jen poháry obdrželi ti nejrychlejší, ale poháry nebyly rozhodně to nejhlavnější, nejdůležitější určitě bylo závod dojet až do cíle.
Jeden z účastníků závodu, dnes Čechoameričan Jan E. Vobořil si se svým vozem Lancia Theta, ročník 1916 závod ještě o nějaký ten tisíc kilometrů prodloužil a zakončil jej až v Praze. Díky tomu bude možné si závodní automobil Lancia prohlédnout na podzimním automobilovém veletrhu AUTOSHOW PRAHA 2007 na výstavišti v Holešovicích ve dnech 17.-22. 10. 2007 spolu s řadou autentických dokumentů, jako jsou třeba čínský řidičský průkaz jezdců, itinerář závodu a mnoho dalších. Podrobné líčení zážitků z příprav a samotného závodu Peking - Paříž 2007 najdou pak příznivci a zájemci o automobilovou historii v připravované knize „Světem automobilem - z Pekingu do Paříže ve 30 dnech“, která bude velmi bohatě ilustrována fotografiemi současnými i z doby před sto lety a bude při této automobilové výstavě představena veřejnosti, aby se případně mohla stát i dárkem pod vánoční stromeček.

 



obsah čísla 52 ročník 2007





reklama




reklama
poslat e-mailem








ORBIS PICTUS



PORADNA







 
webdesign: Filip Pešek