reklama
Lázně: pacienti jsou mladší! |
Jana Vlková |
SANQUIS č.60/2008, str. 106 |
|
zpět na výběr odborných článků |
Lázeňství a lázně se mění stejně rychle jako svět kolem nás. V jiné než před lety, a jak se lázně vyrovnávají s vyšším počtem pacientů, ví MUDr. Jaroslav Bican, ředitel třeboňských lázní Aurora.
|
|
Změnila se nějak věková struktura vašich pacientů od začátku nového tisíciletí? Onemocnění dnes postihuje nižší věkové skupiny. S náhradou kyčelního kloubu k nám dříve přicházeli pacienti po šedesátce a dnes tu máme čtyřicetileté i mladší. Stejný trend je možné vidět v onemocněních páteře. Přibývá pacientů s artrózou nosných kloubů, která bývá následkem nezdravého životního stylu i nadváhy.
Má zvýšený počet pacientů vliv na dobu jejich léčení? Doba jejich léčení se nijak nezměnila. Je dána indikačním seznamem zdravotní pojišťovny.
|
|
|
Seznamy, kterými pojišťovny disponují, jsou stále stejné? Ano, ale v poslední době je vidět trend ke zpřísňování kritérií na čerpání lázeňské péče. Pojišťovny chtějí, aby na sebe jejich klienti dbali. Začínají třeba odmítat proplácet léčení artrózy, pokud pacient přibírá. Když už pacient trpící artrózou nemůže zhubnout, pojišťovna se snaží, aby alespoň dál netloustnul.
Jak se lázně technicky vyrovnávají s nárůstem počtu klientů? Provoz lázní má svoje limity a přes ty nelze jít, protože by to bylo na úkor komfortu pacienta. Začali jsme ale ekonomičtěji využívat provoz. Například ve slatinných lázních, kde dříve byly ‚pánské‘ a ‚dámské‘ dny, jsme vytvořili oddělené koridory pro muže a ženy, takže se všichni střídají v jedné vaně. V balneu se tak zvýšila prostupnost přibližně o třetinu.
Změnil se nějak stav lázeňského personálu? Vzhledem k nárůstu klientely je třeba mít personálu více. Rehabilitační úkony jsou ruční práce, které nelze ničím nahradit. Provozy se také ekonomizovaly, což je hrozné slovo, ale v praxi to znamená, že jsme rozšířili provozy do odpoledne, kdy je využívají komerční klienti.
Jak to vypadá s klienty, kteří se sem jezdí rozmazlovat? Výraz rozmazlovat není správný. Tito klienti si sem jezdí upevnit zdraví, pokud nejsou nemocní. Procedury, které se tady zapojují do tzv. wellnessových programů, jsou většinou vhodné jako zdravotní prevence.
Kolik času u vás tráví klienti wellnessových programů? Všichni ti pracovně exponovaní návštěvníci jezdí na víkendy, prodloužené víkendy nebo maximálně na týden. Některým domlouvám, aby si udělali čas na tři nebo čtyři týdny. Ti rozumní, kteří to potřebují, skutečně přijedou, ty nerozumné mi dříve nebo později přinesou. S rehabilitací to máte tak: každý na ni musí dorazit se svým vlastním tělem a navíc pokud je jenom jednorázová, je naprosto neúčinná. Samozřejmě, když propouštíme pacienty, tak je poučujeme, jak mají doma ve cvičení pokračovat.
Jezdí k vám více mužů nebo žen? Co se týče pacientů s klinickou diagnózou, tak mezi nimi převládají ženy asi v poměru dvě ku jedné. Na wellness k nám jezdí stejně mužů jako žen. Hodně se objevují dvojice, ale také třeba dva přátelé sportovci, kteří si po procedurách chodí zahrát tenis nebo jdou na bowling.
A jak to vypadá s klientelou z ciziny? Dnes už v tom není žádný rozdíl. Dříve byla zahraniční klientela lukrativnější, ale v současné době je to spíš naopak. Ze sousedního Rakouska sem jezdí hosté především v mimosezoně a jsou spořivější než ti naši.
|
|
|
Třeboň, známé lázeňské město s bohatou historií
Foto: archiv, M. Blažek
Celý článek ve formátu pdf naleznete zde.
|
|
|
|
obsah čísla 60 |
|
ročník 2008 |
|
témata |
|
|