reklama
Tak pravil LaChapelle |
Jana Nekolová |
SANQUIS č.96/2012, str. 90 |
|
zpět na výběr odborných článků |
Nezaměnitelný, na první pohled rozeznatelný styl, ale i kýčovité a povrchní – takové jsou ohlasy na tvorbu amerického fotografa Davida LaChapelle. Jeho dílo vyvolává rozporuplné reakce. Přesto, nebo možná právě proto, je jeho výstava v Galerii Rudolfinum velkou kulturní událostí.
|
|
Kurátor výstavy Otto M. Urban připravil americkému fotografovi doposud nevídanou retrospektivu. Návštěvníci se v jednotlivých sálech seznámí s celou jeho dosavadní kariérou. Od černobílých fotografií z 80. let, přes portréty známých postav světového showbyznysu či reklamní fotografie. A tak jako se David LaChapelle, podle svých slov, odvrátil od konzumního světa módních časopisů, tak se návštěvník ocitne před fotografiemi znázorňujícími Ježíše Krista nebo třeba před dílem nazvaným Potopa, jehož inspirací byl slavný Michelangelův Poslední soud ze Sixtinské kaple. Nebyl by to ale bouřlivák LaChapelle, kdyby Krista neobklopil prostitutkami či hiphopery. A na LaChapellově zobrazení Posledního soudu se objeví nápis známé módní značky Gucci.
|
|
| Amanda Lepore: Závislá na diamantech, C-print, 1997. |
|
|
Když měl roku 1984 fotograf svou první výstavu v newyorské galerii 303, všiml si jej Andy Warhol a nabídl mu spolupráci ve slavném magazínu The Interview. Pak už byl jenom krůček k titulním stránkám časopisů, jako jsou Vogue, Vanity Fair či Rolling Stones. David LaChapelle se ocitl ve světě pop-artové kultury, ve světě showbyznysu. Stal se známým především svými portréty slavných lidí, například Davida Bowieho, Naomi Campbell či Michaela Jacksona. Všichni bez výjimky jsou na fotografiích aranžováni do značně vyzývavých poloh a situací. Vyzývavé polohy a situace nechybí ani jeho nejnovějším pracím, ve kterých se vrátil ke svým uměleckým počátkům a k volné tvorbě. Barevně křiklavé, provokativní fotografie. Někdo se před nimi pobaví, někoho pobouří, někdo se začervená, někdo se zamyslí. Co vlastně svým dílem praví David LaChapelle? Na tuto otázku si jistě každý návštěvník odpoví po svém. Na slavnostním zahájení však přítomný autor mimo jiné pravil, že pokud vláda přestává dotovat umění a vzdělání dětí, přestává si vážit své kultury, a to je jedním z příznaků úpadku kultury. S tím, dovolím si tvrdit, nelze nesouhlasit. Výstavu Tak pravil LaChapelle si lze prohlédnout do 26. února. K výstavě byl vydán stejnojmenný katalog. GALERIE RUDOLFINUM, PRAHA, WWW.GALERIERUDOLFINUM.CZ
|
|
| Smrt hamburgerem, 2001(není součástí pražské výstavy) © David LaChapelle, courtesy Fred Torres Collaborations |
|
|
„Nikdy jsem nechtěl být primárně slavný nebo bohatý. Ne, chci jenom dát světu krásné obrazy. Chci, aby se lidí dotkly tak, jak to umí hudba,“ řekl David LaChapelle.
|
|
|
|
|
obsah čísla 96 |
|
ročník 2012 |
|
témata |
|
|