reklama
Dokument s doteky surrealismu |
Günter Bartoš |
SANQUIS č.95/2011, str. 102 |
|
zpět na výběr odborných článků |
Pražská Leica Gallery připravila ohlédnutí za tvorbou české fotografky Dagmar Hochové (nar. 1926).
|
|
| Slavný otužilec coby diverzant totalitní stádnosti lidových milicí. Dole – od dětských
her k surrealismu. |
|
|
Vedle tradičního fotožurnalismu, s kterým si Hochovou především spojujeme, se kurátor výstavy Tomáš Pospěch pokouší akcentovat artistnější, někdy až surrealistické polohy jejího fotografování: „Výstava čtyř desítek fotografií by chtěla ukázat, že tvorbu Dagmar Hochové neformulovala jen humanistická fotožurnalistika, příklad výstavy Family of Man (1955) nebo tvorba Henri Cartier-Bressona, ale také přátelství s výtvarníky a spisovateli, česká surrealistická tradice a atmosféra tehdejší Prahy. Vedle momentních fotografií, které nezapřou zmíněná východiska, jsme se proto pokusili sledovat i nepříliš známou a dosud nevystavovanou linii tvorby Dagmar Hochové.“ Dagmar Hochová studovala po válce Střední grafickou školu v Praze a na pražské FAMU absolvovala obor kamera. Živila se jako fotografka-reportérka na volné noze pro časopisy Vlasta, Kulturní politika, Literární noviny nebo nakladatelství Albatros. Její kariéra začala v padesátých letech, kdy se poválečný optimismus projevil ve fotografii estetikou humanistického fotožurnalismu. U nás však vládl represivní stalinismus, šeď a zmar, proto Hochová fotografuje hlavně děti, které se svobodně projevují alespoň při hře. Každý humanismus trochu zavání kýčem, ten fotografický zvlášť, fotografka však z této poetiky zákonitě vyrostla, jak ukazují skvělé ironické záběry normalizačního marasmu 70. a 80. let. Protože je dokumentaristická tvorba Dagmar Hochové dostatečně známá, budou pro většinu návštěvníků asi nejobjevnější fotografie z Matějské pouti a různá městská zátiší, snímaná na čtvercový formát, které svou formální vytříbeností a surreálným posunem estetické mantinely dokumentu překračují. LEICA GALLERY, Praha, výstava trvá do 8. ledna 2012, www.lgp.cz
|
|
|
|
| V kontextu prostředí
povyšuje fotografka
politický akt – protestní
nápisy na zdech
– na umění |
|
|
|
|
|
obsah čísla 95 |
|
ročník 2011 |
|
témata |
|
|