reklama
Bizarní svět 6x6 |
Günter Bartoš |
SANQUIS č.81/2010, str. 31 |
|
zpět na výběr odborných článků |
Dvacet let fotil pro noviny. Pak se ale Radim Beznoska rozhodl, že přibrzdí. Na svět se začal dívat přes matnici „obstarožní“ zrcadlovky.
|
|
| Z cyklu MOTHERS&DAUGHTERS |
|
|
Starý fotoaparát značky Rolleiflex z roku 1959, málo citlivý inverzní film a ruční expozimetr. Fotograf Radim Beznoska (*1962) ukazuje, že s archaickou technikou se lze mnohdy dobrat osobitějšího výsledku než s moderními přístroji. „Není to takové třískání jako s rychlým digitálem.“ Všechno se musí udělat ručně: zaostřit, nastavit expozici, převinout film. „Na jeden film se vejde jen 12 snímků, stojí 150 Kč, vyvolání 110 Kč, a to ještě nemáte žádnou fotku.“ Diapozitivní film má ale lepší barevnou tonalitu a působí oproti obrazům z elektronických snímačů plastičtěji. Už filozof Vilém Flusser řekl, že spíš fotoaparát než fotograf určuje, co a jak se bude fotografovat. S pomalým a nákladným přístrojem se pracuje rozvážněji, fotograf si na svůj okamžik musí trpělivě počkat. Proto se může propracovat k hlubšímu pohledu, „přesahu“, jak říká Beznoska. Také nepracuje inkognito. Lidé pomalého fotografa vnímají, komunikují s ním. Dokumentarista Beznoska fotí v místech, kde se setkávají lidé – poutě, bleší trhy, folklorní slavnosti. Ze sociálních portrétů, které tam bez předchozích záměrů začal dělat, vykrystalizovala specifická témata, jež ho přitahují: matky a dcery, muži bez žen, odložené předměty. Svět obyčejných lidí a věcí se na první pohled může jevit banální, ale má svou skrytou, někdy až bizarní krásu. Jen se musíte umět dívat.
|
|
| Z cyklu ICONS |
|
|
|
| Z cyklu NO MADAM |
|
|
|
|
|
|
|
obsah čísla 81 |
|
ročník 2010 |
|
témata |
|
|