Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Headers and client library minor version mismatch. Headers:100512 Library:30308 in /www/doc/www.sanquis.cz/www/config.php on line 8
SANQUIS - 2010/81 Dětský úsměv bez kazů


reklama




naši partneři
 
reklama


Dětský úsměv bez kazů
Eva Pivodová  
SANQUIS č.81/2010, str. 68


Běžný den v pražské základní škole. Matematika, čeština, přírodověda... Ale dnes je v rozvrhu ještě jedna speciální hodina: do třídy místo učitelky vchází lektorka, děti mají na lavicích připraveny zubní kartáčky. Začíná výuka prevence a péče o zuby.
 

 
V průběhu školního roku přichází odborná lektorka Denisa Elsnicová do tříd prvního stupně pravidelně. ZŠ Drtinova v Praze 5 je jednou z více než třiceti škol v České republice, které se zapojily do projektu Dětský úsměv. Kampaň pořádá obecně prospěšná společnost Český zelený kříž.

Otázky a odpovědi
„Nejprve si zopakujeme, co jsme se už naučili. Tak schválně, kolikrát denně bychom si měli čistit zuby?“ Žáci se hlásí, někteří nevydrží a vykřikují nahlas: „Dvakrát, a nikdy nesmíme zapomenout večer!“ Lektorka chválí, však se také o zubech učili už jeden školní rok, a klade další otázky: jak si vypomoci, když sníme kousek sladkého třeba venku na výletě? (žvýkačkou bez cukru), kolikrát do roka se chodí na zubní prohlídku? (dvakrát), jak má vypadat zubní kartáček? (měl by mít malou „pracovní“ část, husté, měkké a rovně zastřižené štětinky, nesmí být roztřepený – jinak je čas jej vyměnit za nový), jak vzniká zubní kaz? (bakterie v našich ústech mají moc rády cukr a vytvářejí z něj kyseliny, povrch zubů se tím rozruší, vznikne skulinka, tudy proniknou bakterie a užírají zub zevnitř stále více, dokud jej nenecháme opravit)... Všechny odpovědi zvládly děti správně!
Je zopakováno. Čas na svačinu. Děti otevírají krabičky. Celozrnný rohlík, jablko, kiwi, třešně – výborně! Celozrnná tyčinka bez polevy – může být. Ale čokoláda? Raději ne. „A nejhorší jsou sladké nápoje, které děti upíjejí v průběhu dne, aniž by si mohly vyčistit zuby. Voda, minerálka, neslazený čaj jsou v pořádku. Bohužel někteří rodiče svým dětem stále dávají s sebou nezdravé limonády.“
 
 
Jádrem projektu Dětský úsměv je opakovaně vysvětlovat dětem, jak a proč vzniká kaz a parodontóza, jak jíst zdravě, a zároveň s nimi prakticky nacvičovat čištění zubů – opět s důrazem na slovo opakovaně. „Děti musí vzít správné návyky v péči o zuby za své. Doma s nimi často nemá nikdo čas vše probrat, nebo rodiče sami přesně nevědí, co a jak,“ říká Denisa Elsnicová z Českého zeleného kříže. Zkušenosti ze Švýcarska Obecně prospěšná společnost Český zelený kříž byla založena před dvěma lety, a jak praví její stanovy, cílem je „co nejrychlejší uvádění poznatků preventivního lékařství do každodenní praxe, která často zbytečně zaostává, a účinná osvěta vedoucí k vědomí odpovědnosti za vlastní zdraví.“ To se jí také díky týmu spolupracujících zubních lékařů a lektorek a za podpory sponzorů daří. Inspiraci pro projekt Dětský úsměv hledali organizátoři ve Švýcarsku. S podobnou systematickou prevencí tu začali už před padesáti lety a na zubech dnešních mladých Švýcarů je to znát. To české děti mají oproti těm švýcarským 2,5krát více zkažených zubů! A tak se lektoři z Českého zeleného kříže vydávají do škol a s dětmi znovu a znovu probírají správné návyky.

Zábavně i prakticky
Kromě kartáčku, který od lektorky děti dostaly na začátku školního roku, jsou vybaveny také originálním pracovním sešitem s obrázky Miloše Nesvadby, který vznikl právě pro tento účel. Mohou ve škole nebo za domácí úkol vybarvovat, doplňovat, kreslit, testovat své znalosti o zubech.
Právě teď přichází barevný sešit na řadu: třída se dělí do tří oddělení a zatímco vždy jedna skupina bude nacvičovat techniku čištění zubů, ostatní vyplňují úkoly. Děti fascinuje velký model chrupu a obří kartáček. Pravda, vypadají tak trochu jak filmové rekvizity z hororu. Nakonec si všichni „hromadně“ čistí zuby a Denisa Elsnicová opravuje chyby. Domácí úkol na závěr? Nakreslit obrázek na téma péče o zuby. www.ceskyzelenykriz.cz
 


Foto: Ondřej Petrlík


obsah čísla 81 ročník 2010





reklama




reklama
poslat e-mailem








ORBIS PICTUS



PORADNA







 
webdesign: Filip Pešek