I. P. Pavlova je nejvytíženější stanice pražského metra. Chybí jí jedna „maličkost“: bezbariérový přístup. Nemá jej ani Můstek, Náměstí Míru, Anděl... Perfektně vybavené výsuvnými plošinami nejsou zatím ani všechny tramvaje, ani autobusy, nepřístupnost metra je ale z pohledu vozíčkářů rozhodně nejpalčivější. „V roce 2006 získala výtah Florenc. Pak se dlouho nic nedělo. Kvůli pomalému tempu jsme začali naléhat na magistrát, v roce 2008 jsme zorganizovali výzvu ‚Za MHD přístupnou‘ – petici podepsalo 10 000 lidí. Následovala iniciativa ‚Za Prahu bezbariérovou‘ a konečně došlo k rozhodnutí, že z rozpočtu města půjde každý rok 200 milionů korun na tyto účely,“ říká Erik Čipera, zástupce ředitelky občanského sdružení Asistence. Od května 2010 má nově výtah také Chodov. Erik Čipera a jeho kolegové podporují lidi s tělesným a kombinovaným postižením na cestě k normálnímu způsobu života. Vědí, že musí být vidět, pořádají různé akce, hrají divadlo... A také v rámci tzv. Metrojboje pravidelně závodí, kdo se dřív přepraví na trase metra C mezi stanicemi Vyšehrad (jen částečně bezbariérová), Pražského povstání (bez výtahu) a I. P. Pavlova (bez výtahu). Zúčastnit se mohou i lidé, kteří vozík k pohybu nepotřebují – na zkoušku. Metrojboj letos v dubnu byl navíc spojen s výstavou „Umění rozpouští bariéry“ ve vestibulu stanice Vyšehrad. Výtvarné práce na téma překonávání bariér vytvořili vozíčkáři, asistenti, kteří jim pomáhají, a lidé, již tuto problematiku sledují z povzdálí. „Věřím, že se situace bude zlepšovat. Každý rok je teď v plánu adaptace jedné až dvou stanic, právě se předělává Národní třída. Důležité je, že tyhle úpravy neslouží jenom vozíčkářům. Výtahy v metru a nízkopodlažní vozy vycházejí vstříc také starším lidem a rodinám s malými dětmi.“ Pražský dopravní podnik tvrdí, že do roku 2015 bude sto procent jeho autobusů a alespoň třetina tramvají nízkopodlažní. Kéž svůj slib splní.
|