reklama
Výlety na kolech |
Pavel Kočička |
SANQUIS č.78/2010, str. 110 |
|
zpět na výběr odborných článků |
Při rodinném sportování v přírodě si dospělí odpočinou a děti ocení nové zážitky. Přívěsné vozíky a cyklosedačky pro nejmenší, vlastní jízdní kolo (třeba ještě na závěsné tyči) pro větší děti – a jede se na výlet! Jaké vybavení je dnes k dispozici a jak mohou malí cyklisté trénovat rovnováhu?
|
|
Pohyb na čerstvém vzduchu je zdravý a pomáhá udržovat organismus v dobré kondici. Aby se rodinných sportovních akcí mohly účastnit i nejmenší děti, které ještě neudrží na kole rovnováhu (či spíše aby si jejich rodiče mohli dopřát cyklistické výlety), nabízí se několik řešení.
Pro batolata V přívěsném vozíku připojeném za kolo dítě sedí či leží. Přepravovat se tak kromě těch nejmenších mohou i starší děti, které si potřebují odpočinout. Cenově se vozíky pohybují od 7 do 14 tisíc, ale dají se sehnat i exkluzivní modely až za 35 tisíc korun. Vozíky si často pořizují rodiče proto, aby se s dětmi mohli vydat na jogging či in-line bruslení. Na trhu jsou sice sportovní kočárky vhodné pro jogging, ale závěsné vozíky vyjdou levněji. Ačkoli na jogging či bruslení přímo určené nejsou, když se k nim přidá další kolečko, lze je používat samostatně. Důležité je počínat si při pohybu s přívěsným vozíkem vždy co nejopatrněji a případně i prozkoumat před koupí, zda jsou konstrukčně vyvážené.
|
|
|
Cyklosedačka Pokud už dítě samo bez problémů sedí, může jezdit v cyklosedačce, která se dá připojit na libovolné jízdní kolo. Sedačky se vyrábějí v provedení na přední i zadní část kola. Oproti přívěsnému vozíku jsou výrazně levnější, kvalitní modely lze pořídit už za dva tisíce korun. Využívat je mohou děti ve věku od 18 měsíců, horní váhová hranice je 15 kilogramů. Výhodou sedačky v přední části bicyklu dospělého je jednak to, že se příliš nevychyluje těžiště kola, jednak má rodič potomka na očích. Při výběru je třeba dávat pozor, aby sedačka měla stabilní oporu pro nohy dítěte – tak, aby nemohlo zasahovat do řízení. U zadní cyklosedačky se musí počítat s posunem těžiště jízdního kola, a tím pádem do jisté míry se zhoršenou ovladatelností. Na trhu jsou zadní sedačky ve dvou provedeních. První typ se připojuje přímo na nosič, pro připevnění druhého modelu stačí jen sama sedačka. Druhé jmenované řešení je stabilnější a existuje také v polohovacích verzích, takže se dá mírně sklopit do odpočívací polohy. Zadní sedačky se cenově pohybují podobně jako přední, ty nejlepší kolem tří až čtyř tisíc. Opět se doporučuje prověřit nosnost a materiál, z něhož je zařízení vyrobeno. Plast se láme!
Nácvik rovnováhy Na trénování rovnováhy nejsou ideální pomocná kolečka na kolo. Dítě by mělo začít na takzvaných odrážedlech – běhadlech. Běhadlo nesmí mít ostré hrany a výčnělky a musí být lehké. Některá odrážedla mají omezenou hybnost řídítek a dítě s nimi nemůže jezdit příliš „divoce“ (například First Bike), jiná mají řídítka zcela volná (Puky, Azub, Intrea). I když už dítě umí jezdit na vlastním kole, zpočátku se při výletech může brzy unavit – v tom případě se hodí speciální závěsná (neboli tažná) tyč, která spojuje bicykl dítěte s kolem dospělého. Když se malý cyklista unaví, zkrátka jen lehce šlape. Cenově se toto řešení pohybuje kolem 1700 korun.
|
|
Povinná výbava Při výletech na kole nesmíme nikdy zapomínat na bezpečnost – ochranná přilba by měla být naprostou samozřejmostí. Dětem mladším 15 let tuto povinnost ukládá zákon. Rodiče nesmí dát na připomínky dítěte, že na hlavě nic nechce. I následky pádu z malé výšky mohou být závažné, natož při vyšší rychlosti. A zatímco zlomená kost sroste a oděrky se zacelí, zranění hlavy může mít i trvalé následky. Při cestách na kole by tedy měli jít příkladem dospělí a jezdit vždy s přilbou. Tak se dítě nejlépe naučí, že jde o nutnou součást cyklistického vybavení.
|
|
|
|
|
obsah čísla 78 |
|
ročník 2010 |
|
témata |
|
|